9.11. 2007 - 9.r. - tematický celek : tvarosloví
cíl: opakování zájmen
struktura:
q Pravopisné cvičení
Ch-stal se psát de-ík. To neb-lo protizáko- é, ale kdyb- se na to přišlo, bylo celkem jisté, že dostal trest smrt- nebo alespoň pětadvacet let tábora nucen-ch prací. Pero nasadil do násadky a ol-zl špičku, ab- ji zbav-l mastnoty. Všichn- byl- rádi, že naučil- něco nového. Na tom pražském mostě rozmar-na roste, žádn- ji tam nezalévá, ona neporoste
q Kontrola dú 132/ 4
q Zadání dú – 133/ 8 b)
q Zájmena
- slova, která zastupují podstatná nebo přídavná jména
- určujeme u nich pád, číslo, rod, vzor
- označuje jako mluvnické kategorie
- druhy zájmen:
- osobní ( já, ty, on, ono, ona, oni, ony)
- přivlastňovací ( můj, tvůj, jeho její, jejich)
- ukazovací ( ten, tento, tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám)
- tázací ( kdo, co jaký, který, čí)
- vztažná ( kdo, co, jaký, který, čí, jenž)
- neurčitá ( někdo, něco, některý, nějaký, něčí, leckdo, ledakdo)
- záporná ( nikdo, nic, nijaký, žádný)
q cvičení
Nevěděli jsme si rady s autem, … náhle vypověděl motor. Jabloň, … neměla již několik let jablka, jsme museli vykopat. Přítel, k … vždy vzhlížela s úctou, její důvěru zklamal. Rádi bychom znovu se setkali s člověkem, … jsme poznali na dovolené. O knize, … byl přímo nadšen, neustále hovořil.
q Myšlenková mapa – zachycující vše o zájmenech ( centrum je ve středu – zde je napsán nejdůležitější pojem – téma celé vyučovací hodiny)
q Kolem centra se shlukuje velké množství energie – naznačená jako blesky –
q Tyto blesky směřují od centra – vytvářejí přesnou strukturu probírané látky –definici
q Mluvnické kategorie
q Druhy zájmen
q Skloňování
Shrnutí – zápis ( na zápis pojmů použijeme barevný papír)
Zhodnocení cíle – podařilo se nám zcela znovu objevit informace uložené hluboko v kůře mozkové. Proč?
Sebehodnocení:
Co se mi povedlo?
Co zlepším?
Jak budu přistupovat k přípravě?