Věta
Větné členy
- mohou být jen plnovýznamová slova. Jako větné členy neurčujeme spojky, částice, podstatná jména a zájmena v 5.p., většinou citoslovce
- stavba jednoduché věty : věta dvojčlenná ( část podmětovou a přísudkovou)
· : věta jednočlenná ( bezpodmětová -má část přísudkovou
· větný ekvivalent ( neslovesná věta)
· základní člen:podstatné jméno, příslovce, částice, citoslovce
Větné členy | Vyjádřen slovním druhem | Co vyjadřuje otázky, příklady | Pamatuj si |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZVČ |
|
|
|
|
|
|
|
Podmět |
|
|
|
|
|
|
|
Přísudek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RVČ |
|
|
|
|
|
|
|
Předmět |
|
|
|
|
|
|
|
Příslovečné určení |
|
|
|
|
|
|
|
Přívlastek |
|
|
|
|
|
|
|
doplněk |
|
|
|
|
|
|
|
Jak postupuji při určování větných členů?
- určím podmět a přísudek
- vyhledám řídící a závislé větné členy
- určím slovní druh řídícího i závislého větného členu
- zamyslím se, co vyjadřují větné členy
- tázacím slovem a členem řídícím se ptám na člen závislý. Určím jeho druh.
- Při jednotlivých krocích provádím i grafický rozbor
Příslovečné určení
= rvč, který vyjadřuje okolnosti a vztahy za kterých děj probíhá.
Kde?Kam?Odkud?Kudy?
Místa na louce, na pole, krajem……………………………..místa
Kdy?Odkdy?Dokdy?Jak dlouho?Jak často?
Denně, o půlnoci,od loňska………………………………….času
Jak?Jakým způsobem
Dobře, špatně………………………………………………..způsobu
Kolik?O kolik? Jakou měrou?
Značně unavený……………………………………………..míry
Proč?Z jaké příčiny?Z jakého důvodu?
Díky tobě, od pláče…………………………………………..příčiny( příčinu rozumíme skutečnost, která děj předchází)
Proč ?Za jakým účelem?
Pro zábavu……………………………………………………účelu ( účel vyjadřuje skutečnost, která následuje)