ČERVENCOVÁ REVOLUCE – Vznik Belgie
ČERVENCOVÁ REVOLUCE – Vznik Belgie – tematický celek – Ponapoleonská doba
Cíl: vznik Belgie
Struktura:
a) opakování
b) motivace
c) zadání dú
d) kontrola dú
e) výklad
f) shrnutí
g) zápis
h) zhodnocení cíle
i) sebehodnocení
Opakování:
1. Co to byla průmyslová revoluce?
2. Pokuste se charakterizovat hospodářství?
3. Kdy mluvíme o průmyslové revoluci ve střední Evropě?
4. Kde průmyslová revoluce vznikla?
Motivace:
VFBR – základem pro revoluci byly ideály osvícenství ( rovnost, svornost, bratrství)
- přínosem byla Deklarace práv člověka a občana ( svobodu a rovnost před zákonem zajišťovala, právo na soukromé vlastnictví, osobní svobodu…Myšlenky pronikly do všech evropských ústav.
Výklad
Restaurace Bourbonů ve Francii
Nástup Ludvíka XVIII. Se stala Francie monarchií – konstituční – byly zachovány práva občanů. Volební právo se nacházelo v rukou bohatších občanů. 1830 se Karel X. pokusil o státní převrat, ale ztroskotal.
Červencová monarchie
1830 Karel X. rozpustil parlament, zrušil volební řád a pobouřil stoupence revoluce. 27. – 30.6. 1830 vyrostly v pařížských ulicích barikády a došlo k pouličním bojům. 30.7. 1830 král vzdal trůn. Povolán byl oblíbenec Ludvík Filip a pokusil se o znovuzavedení absolutismu. Francie se opět stala monarchií – konstituční.
Občanská monarchie Ludvíka Filipa
Konstituční monarchie krále Ludvíka Filipa se udržela ve FR. 1848.
Francii vladla bohatá buržoazie. Francie byla v neustálém vnitřním napětí. Vláda se pokusila o zostřený policejní tlak. Zkoumáním vztahu mezi prací a občany se zabývalo socialistické učení. Saint Simon, Louis Blanc.
Vznik Belgie
Vítězství Pařížanů nad králem nalezlo největší ohlas v jižním Nizozemí. Koncem srpna 1830 vypuklo v Bruselu povstání. Král se pokusil vzpouru mocensky potlačit, ale narazil. Nizozemí se stala samostatnou konstituční monarchií. Nový stát nesl název Belgické království – 1831 – Leopold I.
Shrnutí:
- Zkuste se zamyslet nad tím, proč bývá Francie nazývána „ věčnou sopkou revolucí“?
- Proč vypukla v Paříži revoluce?
- Kdy vznikla samostatná Belgie?
- Víte, jakou státní formu má dnes Belgie?
Zhodnocení cíle: Historie se neustále opakuje a nás tedy učí sledovat jisté se opakující se situace a poučit se z nich.
Sebehodnocení:
- Jak jsem se dnes snažil?
- Co se mi dnes povedlo?
- Pochopil se vývoj událostí ve Francii?
- Co musím zlepšit?