Můj domov - literatura
Literatura – šestý ročník – tematický celek: Můj domov – s.29
cíl: Zmatení jazyků
Struktura:
a) opakování – přehledu literatury – viz minulá písemná práce
b) čtení s porozuměním – s.29, s.30,31,32
c) vysvětlení ukázek
d) obsah děje ukázky s.31
e) s.31 lidskost f) shrnutí přehledu literatury
g) sebehodnocení
Opakování:
Co je literatura?
2. Jak se rozděluje?
3. Jak musíme literaturu zpracovávat?
4. Jakým způsobem byla literatura zapisována?
5. Jaký nejstarší spis je znám?
6. Vysvětli pojem egyptská literatura?
7. Antická literatura se dělí na řeckou a římskou, jaké znáš autory?
Kontrola dú
Čtení s porozuměním: O zmatení jazyků Biblické příběhy – báje o počátku národů, ctižádost dorozumět se, otevřenost vůči jiným kulturám Babylon – „tady je hotový Babylon“?
Co označuje toto rčení? Proč přišel trest? Tím trestem míníme pomatení jazyků? Jaký trest byste navrhli vy? Existuje způsob, jak znovu spojit národy?
František Kožík : Černý mor
Jaké významy, představy vzbuzuje titul?
Jak na vás působí obrázek? Jak se chovali lidé nenakažení k těm nakaženým?
Jak bojovat proti pověrám?
Jak léčit mor?
• děj→nástroj děje učení jako hromada učebnic, krmení jako krmivo
• děj→místo děje: práce, učení jako učiliště, zatáčka, vjezd
• činnost (povolání)→místo jeho výkonu: vazačství, řeznictví
• děj→výsledek děje: diplomová práce, požehnání
• vlastnost→její projev bohatství, pozornost jako dárek, milost jako být milý konkrétním činem, pedofilie původně láska k dětem, po přenosu souložení s dětmi nebo prohlížení dětské pornografie
• činnost→funkce nebo status: cestující, pracující, rodič
• děj→konkrétní způsob jeho provedení: například volby jako procedura s hlasovacími lístky, vzdělávání jako školní výuka, milost jako právní akt vládce
• nádoba→obsah: snědl celý talíř, dám si ještě sklenici, ovocný pohár
• měřidlo→míra vysoký šest stop, rychlost pět uzlů
• místo→obyvatelé nebo přítomní země truchlí, stadion jásá
• místo→orgán moci Německo kapitulovalo, Praha to neschválila
Renesance : Dante Alighieri -13/14 . st. - Božská komedie
William Shakespeare - 16/17 st.- Romeo a Julie
Baroko : John Milton - 17/18. st.- Ztracený ráj
Jan Ámos Komenský – 16/17. st. – Labyrint světa a ráj srdce
Klasicismus : Moliere – 17/18. st. – Lakomec
Romantismus : Victor Hugo – 19.st. – Chrám Matky boží v Paříži
Národní obrození :Josef Dobrovský – 18/19. st. – Zevrubná mluvnice českého jazyka
Karel Havlíček Borovský – 19.st. – Tyrolské elegie
Božena Němcová – 19. st. – Babička
Realismus : Honoré de Balzac – 18/19. st. – Otec Goriot
Májovci : Jan Neruda – 19.st. – Malostranské povídky Vítězslav Hálek – 19.st. – Muzikantská Liduška
Nihilismus ( rozpad dosavadních hodnot)
impresionosmus ( směr založen na okamžiku)
Charles Baudelaire – 19.st. – Květy zla
Paul Verlaine – 19.st. – Moudrost
Jean Arthur Rimbaud – 19.st. – Iluminace
Sebehodnocení:
1. Jaké vědomosti z líčení mohu použít v praxi?
2. Uvědomuji si, že čeština je systém a tedy vše souvisí se vším?
3. Ve slohu musím ovládat slovesa a jejich tvary, protože jinak nemohu napsat slohové cvičení.