Básnické směru u nás 1.pol.20.st.
Česká literatura 1.pol.20.st
Společensko-historický kontext
20 léta rozvoj svobodného státu po rozpadu R-U (Tomáš Garrique Masaryk) – euforie a optimismus – hospodářský rozvoj a politická pluralita – 30.léta 20.století – světová hospodářská krize – názorná radikalizace – hrozba fašismu a rasismu; březen 1939 vyhlášení Protektorátu Čechy a Morava – okupace českých zemí – 2.světová válka – ohrožení českého národa.
V literatuře – doznívání války – Viktor Dyk, Antonín Sova, Karel Toman; vstup nové generace – vyhraňování nových skupin, nové básnické směry a tendence; za války a po ní; vitalismus, naturalismus, Fráňa Šrámek – Splav, S.K. Neumann – Kniha lesů, vod a strání; Jiří Wolker – Host do domu. Odmítnutí civilismu – varování před zneužitím techniky proti lidstvu – ztráta iluzí; v důsledku společenské a hospodářské krize a rozrůzněnost témat podle ideologického zaměření – hledání východisek
Pronikání moderních avantgard. Směrů ze západu- surrealismus, expresionismus; filozofických směrů: americký pragmatismus, italský unanimismus, existencionalismu; z východu socialistický realismus.
Svaz moderní kultury Devětsil – sdružení levicově avantgardních umělců, které bylo založeno 1920 v Praze.
Proletářská literatura – 1.pol.20.st. – reakce na sociální bídu a důsledky války – vliv komunistického poválečného režimu; kritika sociální nespravedlnosti-příprava revoluce – být dělníky nové krásy v něm Jiří Wolker
Požadavky: třídnost, obraz třídních nepokojů, revolučnost; třídnost x individualismu; politická angažovanost, sociální nespravedlnost;
Teoretické stati – Jiří Wolker – Proletářské umění (čs. Var); S.K. Neumann – O proletářské poezii (čs. Červen, Kmen, Proletkult;
Hlavní představitelé: Jiří Wolker – Host do domu; S.K. Neumann -Rudé zpěvy; počátky J.Hora, J.Seifert, K.Biebl; v próze: I. Olbracht – Anna proletářka, M. Majerová- Nejkrásnější svět, V. Vančura – Pekař Jan Marhoul
Poetismus – 2.pol.20.let 20.st. jediný avantgardní umělecký proud čs. Původu uznávaný mezinárodně; inspirace – hravost dadaismus, spojitost s Devětsilem. Umění žít, umění užívat života, aby svět byl živou básní vliv a zakladatel Apollinairre
Znaky- obdiv k technice, velkoměstu, inspirace cirkus, pouť, film-groteska; odmítnutí konvencí; nové výrazové prostředky, fantazie a spontánní fantazie
Teoretické stati: Karel Teige – Poetismus, Vítězslav Nezval – Papoušek na motocyklu (obě stati v Hostu), Teige i Nezval – Druhý manifest poetismu (1928)
Hlavní představitelé:
V. Nezval: Papoušek na motocyklu, Konstatin Biebl – Nový Ikaros, J. Seifert – Na vlnách T.S.F.; V. Vančura: Rozmarné léto, Voskovec a Werich – Vest Pocket Revue
Surrealismus -30.l.vliv Breton-Druhý manifest surrealismu; vliv Teige a Nezval – vznik Surrealistické skupiny; sen x skutečnost – souvislost absolutní reality – nadreality
Znaky – odpor k válce, revoluce jako cesta ke spravedlnosti, psychický automatismus, zrušení dosavadního verše
Hlavní představitelé: V. Nezval: Praha s prsty deště, Absolutní hrobař; K. Biebl: Zrcadlo noci,
Spirituální proud – 30.-40.léta 20.st. – založen na symbolech, obrazech – věčná hodnota – inklinace k existencionalismu, meditativnost, vyjádření smutku
Hlavní představitelů: František Halas, Vladimír Holan, František Hrubín, Vilém Závada,
Katolický proud – křesťansko-humanistická duchovní orientace autorů, víra v absolutní jistotu božské autority; časopisy: Akord, Řád, Tvář, Vyšehrad
Představitelé: Jan Zahradníček, Klement Bochořák, Bohuslav Reynek, Václav Renč