Ditta, dcera člověka: Nexö
Literatura – devátý ročník – čtení s porozuměním – Ditta, dcera člověka: Anderson Nexö
Cíl: rozbor textu
a) opakování - přehled textu – příprava na písemnou práci ( od počátků – po 19.století)
b) čtení ukázky
c) rozbor textu
d) shrnutí
e) sebehodnocení
f) zadání referátů
g) přehled dvaceti nejdůležitějších českých spisovatelů
Opakování:
1. Co je literatura?
2. Kteří autoři patří do egyptské literatury?
3. Kdo patří do antické literatury?
4. Z čeho se skládá Bible?
5. Co je obsahem Dalimilovy kroniky?
6. Kdo byl Mistr Jan Hus?
7. Kdo napsal Božskou komedii?
8. Napiš autora Ztraceného ráje?
9. Kdo napsal Romeo a Julie?
Nexö Martin Andersen
1869 – 1954
dánský prozaik
část života žil v Itálii a ve Španělsku
po návratu pracoval jako učitel
začal psát povídky
Rozbor textu z učebnice: dánského spisovatele, který řeší velice složitou situaci jedné dívky...
Ditta, dcera člověka
Povězte, kdo je hlavní postavou této ukázky? |
V které svízelné životní situaci se hrdinka ocitla? |
Jakým způsobem byla nucena ji řešit? |
Charakterizujte její vztah k sourozencům? |
Za koho se cítila zodpovědná? |
Jakou roli hrála po smrti matky? |
Charakterizujte prostředí? |
Zaměřte svou pozornost na všechny jednající postavy, jejich postavení v tehdejší společnosti? |
Kdo byl Lars Peter? Vyjádřete krátce jeho charakteristiku? |
Jaký má hlavní hrdinka vztah k životu? |
Co si představuje pod slovem osud? |
Štěstí putuje roztodivnými cestami, chudým sedí čert v týle.
Zamyslete se nad osudem Ditty – dala své dítě do opatrování cizím lidem?
Co si o tom myslíte?
Co je hlavní myšlenkou celého příběhu – leitmotivem-
Literární žánr – dívčí román
Slohový postup – popis, charakteristiku
Shrnutí
Renesance : Dante Alighieri -13/14 . st. - Božská komedie |
William Shakespeare - 16/17 st.- Romeo a Julie |
Baroko : John Milton - 17/18. st.- Ztracený ráj |
Jan Ámos Komenský – 16/17. st. – Labyrint světa a ráj srdce |
Klasicismus : Moliere – 17/18. st. – Lakomec |
Romantismus : Victor Hugo – 19.st. – Chrám Matky boží v Paříži |
Národní obrození :Josef Dobrovský – 18/19. st. – Zevrubná mluvnice českého jazyka |
Karel Havlíček Borovský – 19.st. – Tyrolské elegie |
Božena Němcová – 19. st. – Babička |
Realismus : Honoré de Balzac – 18/19. st. – Otec Gorily |
Májovci : Jan Neruda – 19.st. – Malostranské povídky |
Vítězslav Hálek – 19.st. – Muzikantská Liduška |
Nihilismus ( rozpad dosavadních hodnot) |
impresionosmus ( směr založen na okamžiku) |
Charles Baudelaire – 19.st. – Květy zla |
Paul Verlaine – 19.st. – Moudrost |
Jean Arthur Rimbaud – 19.st. – Iluminace |
sebehodnocení
- Co se mi líbilo?
- Co se mi nelíbilo?
- Proč bych měl mít všeobecný přehled?
- Proč bych měl znát české autory?