literární výchova - čtení s porozuměním
Čeština – literární výchova – přehled literatury
Cíl: čtení s porozuměním
Struktura:
a) opakování
b) kontrola dú
c) ujasnění si tématu k přehlídce ročníků
d) čtení z čítanky
e) samostatná práce
f) shrnutí
g) zhodnocení cíle
h) sebehodnocení
Opakování – přehled literatury:
1. Co je literatura?
2. Jak se rozděluje?
3. Jak musíme literaturu zpracovávat?
4. Jakým způsobem byla literatura zapisována?
5. Jaký nejstarší spis je znám?
6. Vysvětli pojem egyptská literatura?
7. Antická literatura se dělí na řeckou a římskou, jaké znáš autory?
Kontrola dú
LiteraturaPísemnictví je soubor veškerých písmem zaznamenaných spisů --- určitého národa, určité epochy, celého lidstva
Zachycují nejrůznější obory lidské společnosti ( věda, technika, náboženství)
Každé literární dílo je jazykovým prostředkem
Způsoby zápisu či záznamu:
Rukopis
Tisk
Gramofonová deska
Ústní podání
Dělení literatury: a) próza
b) poezie
c) drama
Složky literárního díla:
Plán jazykový --- znalost gramatiky, mluvnice
Plán tematický --- obsah samotného díla
Plán kompoziční --- obsah díla: prostředky – používané autorem.
Dějiny literatury
Sumerská literatura : Epos o Gilgemašovi ( 1700 př.n.l.)
Je považován za nejstarší dílo světové literatury. Hrdinou se stal bájný král města Uruk a jeho přítel, polodivoký člověk Enkidu. Prožívají spolu řadu dobrodružství při cestě za nesmrtelností.
Straroegyptská literaturaVzniká nové písmo - hieroglyfické ( fr. Champollion – rozluštil písmo, kterým byly popsány stěny zádušních místností)
Vlastní životopis Sinuhetův – popis vlastního života
Texty pyramid
Kniha mrtvých – soubor náboženských textů – rady zemřelému ( co by měl dělat po smrti)
Antická literatura
Písemnictví starověkého Řecka a Říma.
Položila základy evropské kultuře
Základní princip : úcta k svobodnému člověku
Životním programem kalokaghátia ( soulad duševní a fyzické krásy)
Archaické období
Homér – básník, jehož jméno je spojováno s autorstvím nejstarších dochovaných slovesných památek
Dílo: Odyssea – vypravuje o desetiletém bloudění ithackého krále Odyssea a jeho návratu do rodné země.
Attická literatura
Sofokles
Král Oidipus
Stal se vzorem osudové tragédie, Théby trpí za zločiny nevědomky spáchané Oidipem ( vražda otce a incest s matkou)
Oidipus se oslepí, aby neviděl následky hrůz, jichž se dopustil.
Římská literatura
Archaické období
Plautus – Komedie o hrnci ( čerpá náměty z obyčejného života)
Klasické období
Marcus Tullius Cicero - řečník
Publius Vergilius Maro
Lyricko – epický básník, náměty vybíral z vesnického prostředí, miloval rodnou zemi - Aeneas – trójský hrdina Aeneus po dobytí Tróje a po dlouhém bloudění přistál v Itálii. Praotec rodu Augustova
Publius Ovidius Naso – Umění milovat
Středověká literatura
Evropská
476 – zánik říše římské znamenal i rozdělení kultury a vzdělanosti
literatura náboženská
Bible – se skládá ze Starého a Nového zákona
Písemnictví staroslověnské
Pronikání křesťanství , příchod dvou věrozvěstů, kteří přinesli na Velkou Moravu písmo a řeč ( hlaholici, staroslověnštinu).
Proglas – přemluva k evangeliu, nejstarší dochovaná památka
Život Konstantina, Život Metoděje – popis životních poutí obou věrozvěstů, jejich mise.
Latinská literatura u nás
Kosmas – autor česky psané kroniky, která popisuje dějiny českého národa od počátků až po Kosmasovy zážitky.
Kronika – literární žánr, popis jednotlivých událostí v chronologickém sledu
Literatura 14.st.
Alexandreis – neznámý šlechtic oslavoval ideál panovníka. Domníval se, že nejlepším panovníkem je Alexandr Veliký.
Ideál panovníka – vše vyobrazeno v domácím prostředí
Dalimilova kronika – nejstarší česky psaná literatura, autor neznámý, děj zachycuje nejstarší dějiny českého národa
Legendy ( z latiny, co má být čteno) – veršovaný nebo prozaický útvar náboženské středověké epiky ( život světců)
Legenda o sv. Prokopu
Literatura husitská
Mistr Jan Hus
Narodil se v Husinci u Prachatic, v chudé rodině
Studoval a stal se knězem
Později rektorem na pražské univerzitě
Vystupoval proti odpustkům, hájil pravdu
Snažil se vystoupit proti rozmařilosti i v samotné církvi
Knížky o svatokupectví
Dcerka
Renesance
návrat k antice ( ideál Řecka – kalokaghátia – soulad duševní a fyzické krásy)
znovuobrození, obnovení – zájem se soustřeďuje na člověka, náboženská představa o splynutí jedince s božstvem
humanismus – myšlenkový směr založen na lidské důstojnosti, svobodném rozvoji osobnosti, zaměřen proti feudalismu
dobou přírodních, astronomických objevů – Ján Jesenius, Mikuláš Koperník, Galileo Galilei, Kryštof Kolumbus…)
Italská literatura
Dante Alighieri ( 1265 – 1321)
Pocházel z Florencie
Za odpor proti světské a církevní moci odsouzen do vyhnanství na smrt
Láska k předčasně zemřelé Beatrici
Dílo:
Božská komedie – skládá se ze tří částí :
Tři části : a) Peklo
b) Očistec
c) Ráj
Obsah: Básník líčí pomyslnou cestu podsvětím, je doprovázen římským básníkem Vergiliem ( Peklo, Očistec) – ztělesnění božského rozumu dokonalosti a nadpozemské dokonalosti, poté Beatricí ( Ráj), v závěru je průvodcem svatá Bernard. Setkává se s řadou svých přátel i odpůrců, s historickými a mytologickými postavami. Básník netají lásku k vlasti.
Anglická literatura
Christopher Marlowe ( 1564 – 1593)
Dramatik, básník – hry zobrazují titánské hrdiny, které hubí jejich vlastní ctižádost a vášnivost
William Shakespeare ( 1564 – 1616)
herec, dramatik, závěr života prožil v rodném Stratfordu nad Avonou – 37 her ( uvádí se, že napsal 39 – 40)
typickým veršem – blankvers
překlady do češtiny: J.V.Sládek
dílo : Romeo a Julie
Jan Blahoslav

Narodil se v Přerově
Stal se biskupem jednoty bratrské
Filipika proti misomusům ( nepřátelům učení)
- potřeba vyššího vzdělání
Renesance : Dante Alighieri -13/14 . st. - Božská komedie
William Shakespeare - 16/17 st.- Romeo a Julie
Baroko : John Milton - 17/18. st.- Ztracený ráj
Jan Ámos Komenský – 16/17. st. – Labyrint světa a ráj srdce
Klasicismus : Moliere – 17/18. st. – Lakomec
Romantismus : Victor Hugo – 19.st. – Chrám Matky boží v Paříži
Národní obrození :Josef Dobrovský – 18/19. st. – Zevrubná mluvnice českého jazyka
Karel Havlíček Borovský – 19.st. – Tyrolské elegie
Božena Němcová – 19. st. – Babička
Realismus : Honoré de Balzac – 18/19. st. – Otec Gorily
Májovci : Jan Neruda – 19.st. – Malostranské povídky
Vítězslav Hálek – 19.st. – Muzikantská Liduška
Nihilismus ( rozpad dosavadních hodnot)
impresionosmus ( směr založen na okamžiku)
Charles Baudelaire – 19.st. – Květy zla
Paul Verlaine – 19.st. – Moudrost
Jean Arthur Rimbaud – 19.st. – Iluminace
Renesance : Dante Alighieri -13/14 . st. - Božská komedie
William Shakespeare - 16/17 st.- Romeo a Julie
Baroko : John Milton - 17/18. st.- Ztracený ráj
Jan Ámos Komenský – 16/17. st. – Labyrint světa a ráj srdce
Klasicismus : Moliere – 17/18. st. – Lakomec
Romantismus : Victor Hugo – 19.st. – Chrám Matky boží v Paříži
Národní obrození :Josef Dobrovský – 18/19. st. – Zevrubná mluvnice českého jazyka
Karel Havlíček Borovský – 19.st. – Tyrolské elegie
Božena Němcová – 19. st. – Babička
Realismus : Honoré de Balzac – 18/19. st. – Otec Gorily
Májovci : Jan Neruda – 19.st. – Malostranské povídky
Vítězslav Hálek – 19.st. – Muzikantská Liduška
Nihilismus ( rozpad dosavadních hodnot)
impresionosmus ( směr založen na okamžiku)
Charles Baudelaire – 19.st. – Květy zla
Paul Verlaine – 19.st. – Moudrost
Jean Arthur Rimbaud – 19.st. – Iluminace
Obsah ukázky z čítanky
Mimočítanková četba

Čtení z čítanky

Skupinová práce:
H.CH.Anderson : Císařovy nové šaty
- situace – uvedení do děje
a) děti volně procházejí po třídě, na smluvené znamení se zastaví v pocitu šatů
b) ( vciťování) – např. ředitelské sako, plesové šaty, plavky pro miss, roztrhané džíny po vandru, šaty visící na strašáku v poli…
c) ranní audience u císaře
d) četba pohádky od začátku až ke slovům .. císař je v šatně
e) Jaké rádce asi měl takový císař? O čem se nechával informovat, co ho zajímalo? Jak to jednotliví rádci respektovali? Dokázali myslet také na zájmy země, nebo se císaři zcela podřizovali, aby neztratili jeho přízeň a své postavení?
f) Příprava ranní audience u císaře, rozdělení rolí: osobní tajemník ( připravuje denní rozvrh( ministr vnitra ( informuje o situaci v zemi) ministr zahraničí ( informuje o zahraničních vztazích) ministr školství
g) Tvorba reklamy – jednou přišli dva podvodníci…

Sebehodnocení:
Jak jsem se zapojoval do hodiny?
Uměl jsem odpovědět na dané otázky?
Pochopil jsem všechny souvislosti?
Proč musím umět správně a jasně hovořit na dané téma?
Palindrom je slovo, věta, číslo (obecně jakákoliv sekvence symbolů, např. sekvence DNA), která má tu vlastnost, že ji lze číst v libovolném směru (zprava doleva nebo zleva doprava) a má vždy stejný význam.
Při posuzování, zda se jedná o stejný význam, se obvykle neberou v úvahu mezery mezi slovy a diakritika (je-li použita).
Příklady slov
- Anna
- kajak
- klk
- krk
- madam
- mam
- oko
- radar
- rotor
Nejdelšími českými palindromatickými slovy jsou trpné tvary některých záporných sloves:
- nepochopen
- nepotopen
- nezasazen
- nezařazen
[editovat] Příklady vět
- A do vlaku kukal Voda.
- A násep valila v pesana.
- A velitel velí víle. Vletí levá.
- Ale jak ta Katka jela.
- Báře jede jeřáb.
- Bude mít sup kata? Žito totiž? A tak pustíme dub.
- Buzková, má Vok zub?
- Co mop a Ned? Jde na pomoc.
- Co mop? Vše dá Hádes v pomoc.
- Ďasa na pusu supa nasaď.
- Dejdar rád jed.
- Dne moto: Palindrom i spáchá psí mord, Nil a potom End.
- Do háje si Jan Aleš šel a nají se jahod.
- Drápe gepard?
- Gregory má samý Roger G.
- Chemie i mech.
- I zeman ležel na mezi.
- Ital klátí.
- Jáva horko má, mokro Havaj
- Jelenovi pivo nelej
- Kapr pak?
- Karamely, pyle, má rak.
- Kobyla má malý bok.
- Koženka má mák, ne žok.
- Kuna nese nanuk.
- Lásky, to dotyk šál.
- Leč Erben nebrečel.
- Ležel i Klaus u Alki ležel.
- Má se. Se vrátí Mazoch. I ticho zamítá. Rve se sám!
- Mete všade Eda světem.
- Motýly, to má motýlí Tom.
- Mrk: „A jed dej a krm!“
- Na pět šídel hledí Štěpán.
- Na potom, Oto pán!
- Nebe volá haló v eben.
- Nejdelší ticho, oh, cítíš led jen.
- Nekouká žák u oken?
- Nevypusť supy ven.
- Nezákaz za kázeň.
- Noha noží, běda ran, na řadě bizon a hon.
- Nu, tolik kilotun.
- Ona jíl Evita v rukávu u vaku řváti velí Jano.
- Otoman na moto.
- Pelyněk, okeny lep.
- Po tenoru, Juro, netop!
- Prsten ovonět, srp.
- Řek: „I lež“ a ťal mečem lať a žel i keř.
- Sabina hrává na varhany bas.
- Saze zas.
- Suk - netopýr rýp’ o ten kus.
- Šok v pH = HP v koš.
- TAHAT (nevhodný nápis na průhledné dveře – v kapitálkách je čitelný i zrcadlový obraz).
- Tak napolo koukal ve vlaku okolo
Vzniká nové písmo - hieroglyfické ( fr. Champollion – rozluštil písmo, kterým byly popsány stěny zádušních místností)
Vlastní životopis Sinuhetův – popis vlastního života
Texty pyramid
Kniha mrtvých – soubor náboženských textů – rady zemřelému ( co by měl dělat po smrti)
Antická literatura
Písemnictví starověkého Řecka a Říma.
Položila základy evropské kultuře
Základní princip : úcta k svobodnému člověku
Životním programem kalokaghátia ( soulad duševní a fyzické krásy)
Archaické období
Homér – básník, jehož jméno je spojováno s autorstvím nejstarších dochovaných slovesných památek
Dílo: Odyssea – vypravuje o desetiletém bloudění ithackého krále Odyssea a jeho návratu do rodné země.
Attická literatura
Sofokles
Král Oidipus
Stal se vzorem osudové tragédie, Théby trpí za zločiny nevědomky spáchané Oidipem ( vražda otce a incest s matkou)
Oidipus se oslepí, aby neviděl následky hrůz, jichž se dopustil.
Římská literatura
Archaické období
Plautus – Komedie o hrnci ( čerpá náměty z obyčejného života)
Klasické období
Marcus Tullius Cicero - řečník
Publius Vergilius Maro
Lyricko – epický básník, náměty vybíral z vesnického prostředí, miloval rodnou zemi - Aeneas – trójský hrdina Aeneus po dobytí Tróje a po dlouhém bloudění přistál v Itálii. Praotec rodu Augustova
Publius Ovidius Naso – Umění milovat
Středověká literatura
Evropská
476 – zánik říše římské znamenal i rozdělení kultury a vzdělanosti
literatura náboženská
Bible – se skládá ze Starého a Nového zákona
Písemnictví staroslověnské
Pronikání křesťanství , příchod dvou věrozvěstů, kteří přinesli na Velkou Moravu písmo a řeč ( hlaholici, staroslověnštinu).
Proglas – přemluva k evangeliu, nejstarší dochovaná památka
Život Konstantina, Život Metoděje – popis životních poutí obou věrozvěstů, jejich mise.
Latinská literatura u nás
Kosmas – autor česky psané kroniky, která popisuje dějiny českého národa od počátků až po Kosmasovy zážitky.
Kronika – literární žánr, popis jednotlivých událostí v chronologickém sledu
Literatura 14.st.
Alexandreis – neznámý šlechtic oslavoval ideál panovníka. Domníval se, že nejlepším panovníkem je Alexandr Veliký.
Ideál panovníka – vše vyobrazeno v domácím prostředí
Dalimilova kronika – nejstarší česky psaná literatura, autor neznámý, děj zachycuje nejstarší dějiny českého národa
Legendy ( z latiny, co má být čteno) – veršovaný nebo prozaický útvar náboženské středověké epiky ( život světců)
Legenda o sv. Prokopu
Literatura husitská
Mistr Jan Hus
Narodil se v Husinci u Prachatic, v chudé rodině
Studoval a stal se knězem
Později rektorem na pražské univerzitě
Vystupoval proti odpustkům, hájil pravdu
Snažil se vystoupit proti rozmařilosti i v samotné církvi
Knížky o svatokupectví
Dcerka
Renesance
návrat k antice ( ideál Řecka – kalokaghátia – soulad duševní a fyzické krásy)
znovuobrození, obnovení – zájem se soustřeďuje na člověka, náboženská představa o splynutí jedince s božstvem
humanismus – myšlenkový směr založen na lidské důstojnosti, svobodném rozvoji osobnosti, zaměřen proti feudalismu
dobou přírodních, astronomických objevů – Ján Jesenius, Mikuláš Koperník, Galileo Galilei, Kryštof Kolumbus…)
Italská literatura
Dante Alighieri ( 1265 – 1321)
Pocházel z Florencie
Za odpor proti světské a církevní moci odsouzen do vyhnanství na smrt
Láska k předčasně zemřelé Beatrici
Dílo:
Božská komedie – skládá se ze tří částí :
Tři části : a) Peklo
b) Očistec
c) Ráj
Obsah: Básník líčí pomyslnou cestu podsvětím, je doprovázen římským básníkem Vergiliem ( Peklo, Očistec) – ztělesnění božského rozumu dokonalosti a nadpozemské dokonalosti, poté Beatricí ( Ráj), v závěru je průvodcem svatá Bernard. Setkává se s řadou svých přátel i odpůrců, s historickými a mytologickými postavami. Básník netají lásku k vlasti.
Anglická literatura
Christopher Marlowe ( 1564 – 1593)
Dramatik, básník – hry zobrazují titánské hrdiny, které hubí jejich vlastní ctižádost a vášnivost
William Shakespeare ( 1564 – 1616)
herec, dramatik, závěr života prožil v rodném Stratfordu nad Avonou – 37 her ( uvádí se, že napsal 39 – 40)
typickým veršem – blankvers
překlady do češtiny: J.V.Sládek
dílo : Romeo a Julie
Jan Blahoslav
Narodil se v Přerově
Stal se biskupem jednoty bratrské
Filipika proti misomusům ( nepřátelům učení)
- potřeba vyššího vzdělání
Renesance : Dante Alighieri -13/14 . st. - Božská komedie William Shakespeare - 16/17 st.- Romeo a Julie Baroko : John Milton - 17/18. st.- Ztracený ráj Jan Ámos Komenský – 16/17. st. – Labyrint světa a ráj srdce Klasicismus : Moliere – 17/18. st. – Lakomec Romantismus : Victor Hugo – 19.st. – Chrám Matky boží v Paříži Národní obrození :Josef Dobrovský – 18/19. st. – Zevrubná mluvnice českého jazyka Karel Havlíček Borovský – 19.st. – Tyrolské elegie Božena Němcová – 19. st. – Babička Realismus : Honoré de Balzac – 18/19. st. – Otec Gorily Májovci : Jan Neruda – 19.st. – Malostranské povídky Vítězslav Hálek – 19.st. – Muzikantská Liduška Nihilismus ( rozpad dosavadních hodnot) impresionosmus ( směr založen na okamžiku) Charles Baudelaire – 19.st. – Květy zla Paul Verlaine – 19.st. – Moudrost Jean Arthur Rimbaud – 19.st. – Iluminace
Renesance : Dante Alighieri -13/14 . st. - Božská komedie |
William Shakespeare - 16/17 st.- Romeo a Julie |
Baroko : John Milton - 17/18. st.- Ztracený ráj |
Jan Ámos Komenský – 16/17. st. – Labyrint světa a ráj srdce |
Klasicismus : Moliere – 17/18. st. – Lakomec |
Romantismus : Victor Hugo – 19.st. – Chrám Matky boží v Paříži |
Národní obrození :Josef Dobrovský – 18/19. st. – Zevrubná mluvnice českého jazyka |
Karel Havlíček Borovský – 19.st. – Tyrolské elegie |
Božena Němcová – 19. st. – Babička |
Realismus : Honoré de Balzac – 18/19. st. – Otec Gorily |
Májovci : Jan Neruda – 19.st. – Malostranské povídky |
Vítězslav Hálek – 19.st. – Muzikantská Liduška |
Nihilismus ( rozpad dosavadních hodnot) |
impresionosmus ( směr založen na okamžiku) |
Charles Baudelaire – 19.st. – Květy zla |
Paul Verlaine – 19.st. – Moudrost |
Jean Arthur Rimbaud – 19.st. – Iluminace |
Obsah ukázky z čítanky
Mimočítanková četba
Čtení z čítanky
Skupinová práce:
H.CH.Anderson : Císařovy nové šaty
- situace – uvedení do děje
a) děti volně procházejí po třídě, na smluvené znamení se zastaví v pocitu šatů
b) ( vciťování) – např. ředitelské sako, plesové šaty, plavky pro miss, roztrhané džíny po vandru, šaty visící na strašáku v poli…
c) ranní audience u císaře
d) četba pohádky od začátku až ke slovům .. císař je v šatně
e) Jaké rádce asi měl takový císař? O čem se nechával informovat, co ho zajímalo? Jak to jednotliví rádci respektovali? Dokázali myslet také na zájmy země, nebo se císaři zcela podřizovali, aby neztratili jeho přízeň a své postavení?
f) Příprava ranní audience u císaře, rozdělení rolí: osobní tajemník ( připravuje denní rozvrh( ministr vnitra ( informuje o situaci v zemi) ministr zahraničí ( informuje o zahraničních vztazích) ministr školství
g) Tvorba reklamy – jednou přišli dva podvodníci…
Sebehodnocení:
Jak jsem se zapojoval do hodiny?
Uměl jsem odpovědět na dané otázky?
Pochopil jsem všechny souvislosti?
Proč musím umět správně a jasně hovořit na dané téma?
Palindrom je slovo, věta, číslo (obecně jakákoliv sekvence symbolů, např. sekvence DNA), která má tu vlastnost, že ji lze číst v libovolném směru (zprava doleva nebo zleva doprava) a má vždy stejný význam.
Při posuzování, zda se jedná o stejný význam, se obvykle neberou v úvahu mezery mezi slovy a diakritika (je-li použita).
Příklady slov
- Anna
- kajak
- klk
- krk
- madam
- mam
- oko
- radar
- rotor
Nejdelšími českými palindromatickými slovy jsou trpné tvary některých záporných sloves:
- nepochopen
- nepotopen
- nezasazen
- nezařazen
[editovat] Příklady vět
- A do vlaku kukal Voda.
- A násep valila v pesana.
- A velitel velí víle. Vletí levá.
- Ale jak ta Katka jela.
- Báře jede jeřáb.
- Bude mít sup kata? Žito totiž? A tak pustíme dub.
- Buzková, má Vok zub?
- Co mop a Ned? Jde na pomoc.
- Co mop? Vše dá Hádes v pomoc.
- Ďasa na pusu supa nasaď.
- Dejdar rád jed.
- Dne moto: Palindrom i spáchá psí mord, Nil a potom End.
- Do háje si Jan Aleš šel a nají se jahod.
- Drápe gepard?
- Gregory má samý Roger G.
- Chemie i mech.
- I zeman ležel na mezi.
- Ital klátí.
- Jáva horko má, mokro Havaj
- Jelenovi pivo nelej
- Kapr pak?
- Karamely, pyle, má rak.
- Kobyla má malý bok.
- Koženka má mák, ne žok.
- Kuna nese nanuk.
- Lásky, to dotyk šál.
- Leč Erben nebrečel.
- Ležel i Klaus u Alki ležel.
- Má se. Se vrátí Mazoch. I ticho zamítá. Rve se sám!
- Mete všade Eda světem.
- Motýly, to má motýlí Tom.
- Mrk: „A jed dej a krm!“
- Na pět šídel hledí Štěpán.
- Na potom, Oto pán!
- Nebe volá haló v eben.
- Nejdelší ticho, oh, cítíš led jen.
- Nekouká žák u oken?
- Nevypusť supy ven.
- Nezákaz za kázeň.
- Noha noží, běda ran, na řadě bizon a hon.
- Nu, tolik kilotun.
- Ona jíl Evita v rukávu u vaku řváti velí Jano.
- Otoman na moto.
- Pelyněk, okeny lep.
- Po tenoru, Juro, netop!
- Prsten ovonět, srp.
- Řek: „I lež“ a ťal mečem lať a žel i keř.
- Sabina hrává na varhany bas.
- Saze zas.
- Suk - netopýr rýp’ o ten kus.
- Šok v pH = HP v koš.
- TAHAT (nevhodný nápis na průhledné dveře – v kapitálkách je čitelný i zrcadlový obraz).
- Tak napolo koukal ve vlaku okolo