opakování - sloves
Čeština – slovesa – tematický celek: tvarosloví ( nauka o slovních druzích)
Cíl: slovesa
Struktura:
a) opakování sloves
b) opakování podstatných jmen
c) opakování vět vedlejších
d) opakování stavby slova
e) shrnutí
f) zhodnocení cíle
g) sebehodnocení
Opakování sloves:
Slovesa vyjadřují děj, činnost, proces, stav a změnu stavu. Tvoří základ české věty. Patří mezi základní ohebné slovní druhy. Určitý tvar slovesný má funkci přísudku ve větě. Slovesa se časují ( časování – konjugace). Název je odvozen od základní mluvnické kategorie sloves – času. Čas může být vzhledem k okamžiku promluvy minulý ( děj už proběhl), přítomný
( právě probíhá), budoucí ( teprve proběhne).
Obvykle se určuje i slovesný vid u sloves. Vztahuje se k významové stránce slovesa. Dále určujeme slovesné třídy a vzory. Slovesné tvary jsou vyjádřeny pouze jedním slovem jednoduché ( zpívám, napíši). Složené tvary se skládají z více slov ( zpíval by).
Slovesné tvary určité a neurčité
K neurčitým slovesným tvarům patří:
Příčestí činné : kupoval, dělal
Příčestí trpné : kupován, dělán
Druhy sloves:
Plnovýznamová: náležet, patřit
Neplnovýznamová : být, bávat
Slovesa se časují, vyjadřují se různými tvary
v Osobou ( první, druhou, třetí)
v Číslo ( jednotné, množné)
v Čas ( přítomný, minulý, budoucí)
Způsob ( oznamovací, rozkazovací, podmiňovací)
v Rod ( činný, trpný)
v Slovesný vid – schopnost slovesa vyjádřit dokonavost – ohraničenost děje
Dokonavá slovesa – ohraničený děj ( děj budoucí – napíši, hodím, připravím)
Nedokonavá slovesa – neohraničený děj – probíhající – tedy časově nekončící
( dělat – budu dělat, ležet – budu ležet).
v Slovesné třídy a vzory
Určování slovesných tříd provádíme podle zakončení 3. osoby čísla jednotného přítomného času, dělíme slovesa do pěti slovesných tříd, k jednotlivým vzorům zařazujeme slovesa podle zakončení kmene minulého:
Slovesné třídy | Zakončení sloves 3.os.č.j. přít. čas | Vzory | Kmen minulý | poznámka |
|
1.třída | -e ( před nímž není –n- -j- | Nes-e Ber-e Maž-e Peč-e Umř-e | Nes-l Bra-l Maza-l Pek-l Umře-l |
|
|
2.třída | -ne | Tisk-ne mi-ne zač-ne | Tisk-l Minu-l Zača-l |
|
|
3.třída | -je | Kry-je Kupu-je | Kry-l Kupova-l |
|
|
4.třída | -í | Pros-í Trp-í | Prosi-l Trpě-l |
|
|
5.třída | -á | dělá | Děla-l |
|
|
Text
Petrovi se nechce do školy, nikomu . Chce mít ještě prázdniny. Těší se, ale na kamarády. Především na Aleše. Ale na jejich místě sedí Libor, největší rváč ze třídy. Křičeli a pak se začali prát. Děvčata ječela. Přišel učitel.
Kdo dřív přijde, může si vybrat?
Myslíte si, že to platí vždy a všude?
Ceníme si:
Síly, odvahy, pravdomluvnosti, smyslu pro humor, zdvořilosti, citlivosti, dravosti, sobeckosti, snahy proniknout, ctižádostivosti, zbabělosti, podlézavosti…
Opakování podstatných jmen
Motivace : lze navodit dobrá atmosféra hrou - každý vysloví své jméno a rychle určí vzor
v Opakování – fixace pojmů spojených s tvaroslovím ( podstatná jména)
Formou myšlenkových map ( napíšeme základní pojem doprostřed kruhu a poté jakoby vystřelujeme blesky směrem ke kraji papíru. Ke krajům doplňujeme pojmy:
Ø Definice podstatných jmen
Podstatná jména jsou názvy osob, zvířat, věcí – konkrétní ( obecná jména), názvy vlastností, činností, dějů – abstraktní ( láska, krása). Rozeznáváme podstatná jména podle čísla na pomnožná ( kdy množné číslo vyjadřuje jednu věc – dveře, vrata), hromadná ( kdy jednotné číslo vyjadřuje mnoho věcí), látková ( písek)
ØSkloňování – určení mluvnických kategorií ( pád – 7, číslo 2 + duál u skloňování lidských párových orgánů, rod – mužský – životný, neživotný, střední, ženský, vzory – 14)
ØRozlišovat významy: konkrétních a abstraktních pj
ØPřesně pochopit význam obecných a vlastních jmen ( nutnost použít pravidla českého pravopisu)
ØOvládat vzory podstatných jmen rozdělených podle rodů
Hledání souvislostí ( řešení úkolů na liště) – báje, pověst…soutěž ve vypravování bájí
Jak postupuji při určování větných členů?
Stejným způsobem se ptáme na vedlejší věty.Určete graf věty a větu vedlejší.
Cvičení je zaměřeno na vedlejší věty, které rozvíjejí určité větné členy:
Je nutné, aby ses omluvil.
Vysvědčení nebylo tak hrozné, jak jsem se obával.
Raci tu nežijí, protože mají rádi čistou vodu.
Opakování stavby slova:
Slovo je složeno z částí: kořene, koncovky, přípony, předpony
Kdy rozbor stavby slova provádíme?
- při zjišťování příbuznosti slov:
- vyčleníme koncovku ( osobní i pádovou, odtrhneme předponu, vyznačíme příponu, určíme kořen slova
Cvičení na rozbor stavby slova:
a) bezcenný, radosti, územní,zatroubili, rozhlásím
předpona | kořen | přípona | Koncovka pádová | Přípona+ koncovka – příponová část |
|
|
|
|
|
Sebehodnocení
- Co se mi povedlo?
- Co musím zlepšit?
- Proč se musím učit? – podstata všeho snažení a neustálé sebezdokonalování
- Budu to potřebovat ve svém budoucím životě?