čeština- přechodníky - nová látka
Čeština – opakování sloves – tematický celek – tvarosloví
Cíl: získat přehled o slovesech, které tvoří základ věty
Struktura:
a) opakování
b) kontrola dú
c) zadání dú 151/ článek : Pozdní příchodd) nová látka
e) shrnutí
f) pravopisné cvičení
g) zhodnocení cíle
h) sebehodnocení
Opakování:
Slovesa jsou slova, která vyjadřují děj, činnost, stav a změnu stavu. Známe slovesa plnovýznamová ( maluji, stavím, učí), pomocná ( být, bývat, stát, stávat se), způsobová
( mít,chtít, muset, moci, smět), fázová slovesa ( vyjadřují počátek děje – začít, přestávat, přestat, začínat), zvratná slovesa ( smát se, blýskat se, kát se).
Příčestí trpné : kupován, dělán |
Slovesný rod
Slovesný rod vyjadřuje vztah mezi původcem děje a podmětem věty. Určuje se pouze ve větě dvojčlenné, v níž je sloveso formálně vyjádřené. Rozlišují se dvě formy: slovesný rod činný / aktivum) a trpný ( pasivum).
Slovesný vid
Slovesný vid se vztahuje k významové stránce slovesa. Z hlediska lexikálního a slovotvorného je lexikální kategorií. Protože však ovlivňuje mluvnickou kategorii času sloves, bývá také řazen ke slovesným mluvnickým kategoriím. Vyjadřuje časovou platnost – tevání nebo netrvání času do budoucnosti.
Slovesa dokonavá vyjadřují celistivý děj nenásobný, ohraničený, ukončený ( napíše, posnídali, postavíme)
Slovesa nedokonavá vyjadřují průběh děje, jeho násobenost, neohraničenost ( píše – bude psát, snídali – bude snídat, staví – bude stavět)
Slovesa schopná tvořit tvary s dokonavým i nedokonavým videm se nazývají párová, vytvářejí vidové dvojice: |
Psát - napsat |
Spát – zaspat |
Kupovat – koupit |
Říkat – říct |
Dávat – dát |
|
Mnohá slovesa tvoří svou vidovou dvojici připojením předpony: po-, do-, na-, pů-
Slovesa obouvidová: |
Věnovat |
Darovat |
Jmenovat |
Obětovat |
Citovat |
absolvovat |
Nová látka:
Přechodník přítomný - vyjadřuje současnost děje s přísudkem věty
( Nakupujíc telefonovala).
Činný přechodník se tvoří od sloves nedokonavých z kmene přítomného:
Příponami: -a, - ouc, - ouce ( nesa, nesouc, nesouce) |
Příponami –e/-ě, -íc, -íce ( kupuje, kupujíc, kupujíce) |
Příponami –eje, -ejíc, -ejíce ( sázeje, sázejíc, sázejíce) |
Příponami – aje, -ajíc, -ajíce ( dělaje, dělajíc, dělajíce) |
Ustrnulé přechodníkové tvary ( chtě nechtě, nehledě/ nehledíc, soudě/soudíc. |
|
Přechodník minulý se tvoří od sloves dokonavých z kmene minulého
Příponami –0, - ši, -še ( přines, přinesši, přinesše) |
Příponami –v, -vši, -vše ( udělav, udělavši, udělavše) |
|
Slovesné tvary určité a neurčité |
K neurčitým slovesným tvarům patří: |
Příčestí činné : kupoval, dělal |
Příčestí trpné : kupován, dělán |
Pravopisné cvičení
Přiv-kejte děti tomu, ab-ste neškodil- stromům. R-zí zlato v-hazovat je pošetilé, avšak ryzí pravdy si nevážit, je hloupé. Hrát si s m-čem je příjemné, ale učit se z učebnic je užitečné.
Obilí seté na podzim se naz-vá oz-m. Poz-mní dny jsou chmurné. Z pol- se oz-vá krákání havranů a vran. Brz-čko napadne sníh. El-ška chce b-t učitelkou. V-ktorov- b-chom přál-, ab- b-l dobr-m lékařem. Přem-sl b-vá nejraději mezi zvířaty, chce b-t veter-nářem. Milada b- ráda b-la ekonomkou, obl-bila si matemetiku. V-lém je v-borný modelář, chce b-t technikem. L-bor si obl-bil letadla, rád b- b-l pilotem.
Shrnutí
Nakresli myšlenkovou mapu:
Co označují slovesa?
Jak se dělí?
Co určuje u sloves?
Sebehodnocení:
- Jak jsem se dnes snažil?
- Pochopil jsem novou látku?
- Snažil jsem se?
- Proč bychom se měli zdokonalovat v jazyce?