opakování sloves - přechodníky - 9.r.
Tematický celek _ slovesa – 9. ročník – čeština
Cíl: slovesa – opakování
Struktura:
a) shrnutí předešlé vyučovací hodiny
b) číslovky
c) slovesa – nová látka – procvičování
d) přechodníky
e) cvičení z učebnice
f) shrnutí
g) zhodnocení cíle
h) sebehodnocení
Opakování předešlé hodiny:
1. Co označují číslovky?
2. Jak rozdělujeme číslovky?
3. Jak se skloňují číslovky?
4. Pravopis číslovek?
Slovesa vyjadřují děj, činnost, proces, stav a změnu stavu. Tvoří základ české věty. Patří mezi základní ohebné slovní druhy. Určitý tvar slovesný má funkci přísudku ve větě. Slovesa se časují ( časování – konjugace). Název je odvozen od základní mluvnické kategorie sloves – času. Čas může být vzhledem k okamžiku promluvy minulý ( děj už proběhl), přítomný ( právě probíhá), budoucí ( teprve proběhne).
Obvykle se určuje i slovesný vid u sloves. Vztahuje se k významové stránce slovesa. Dále určujeme slovesné třídy a vzory. Slovesné tvary jsou vyjádřeny pouze jedním slovem jednoduché ( zpívám, napíši). Složené tvary se skládají z více slov ( zpíval by).
Slovesné tvary určité a neurčité
K neurčitým slovesným tvarům patří:
Příčestí činné : kupoval, dělal
Příčestí trpné : kupován, dělán
Přechodník přítomný vyjadřuje současnost děje s přísudkem věty ( Nakupujíc telefonovala).
Činný přechodník se tvoří od sloves nedokonavých z kmene přítomného:
Příponami: -a, - ouc, - ouce ( nesa, nesouc, nesouce)
Příponami –e/-ě, -íc, -íce ( kupuje, kupujíc, kupujíce)
Příponami –eje, -ejíc, -ejíce ( sázeje, sázejíc, sázejíce)
Příponami – aje, -ajíc, -ajíce ( dělaje, dělajíc, dělajíce)
Ustrnulé přechodníkové tvary ( chtě nechtě, nehledě/ nehledíc, soudě/soudíc.
Přechodník minulý se tvoří od sloves dokonavých z kmene minulého
Příponami –0, - ši, -še ( přines, přinesši, přinesše)
Příponami –v, -vši, -vše ( udělav, udělavši, udělavše)
Druhy sloves:
Plnovýznamová: náležet, patřit
Neplnovýznamová : být, bývat
Slovesa se časují, vyjadřují se různými tvary
v Osobou ( první, druhou, třetí)
v Číslo ( jednotné, množné)
v Čas ( přítomný, minulý, budoucí)
v Způsob ( oznamovací, rozkazovací, podmiňovací)
v Rod ( činný, trpný)
v Slovesný vid – schopnost slovesa vyjádřit dokonavost – ohraničenost děje
Dokonavá slovesa – ohraničený děj ( děj budoucí – napíši, hodím, připravím)
Nedokonavá slovesa – neohraničený děj – probíhající – tedy časově nekončící
( dělat – budu dělat, ležet – budu ležet).
v Slovesné třídy a vzory
Určování slovesných tříd provádíme podle zakončení 3. osoby čísla jednotného přítomného času, dělíme slovesa do pěti slovesných tříd, k jednotlivým vzorům zařazujeme slovesa podle zakončení kmene minulého:
Tabulka : přehled slovesných tříd:
A. zakončená na –e
a) mimo souhlásku –n-, -j-
b) souhlásku –n-
c) souhlásku –j-
B. zakončená –í
C. zakončená –á
Slovesa z tabulky – skupina A – napište ve tvarech s následujícími koncovkami
Č.j.
Č.mn.
Slovesné třídy | Zakončení sloves 3.os.č.j. přít. čas | Vzory | Kmen minulý | poznámka |
|
1.třída | -e ( před nímž není –n- -j- | Nes-e Ber-e Maž-e Peč-e Umř-e | Nes-l Bra-l Maza-l Pek-l Umře-l |
|
|
2.třída | -ne | Tisk-ne mi-ne zač-ne | Tisk-l Minu-l Zača-l |
|
|
3.třída | -je | Kry-je Kupu-je | Kry-l Kupova-l |
|
|
4.třída | -í | Pros-í Trp-í | Prosi-l Trpě-l |
|
|
5.třída | -á | dělá | Děla-l |
|
|
cvičení z učebnice
diktát
příprava na čtvrtletní práci
zhodnocení cíle
Sebehodnocení:
1. Co se mi dnes povedlo?
2. Co bych měl změnit na svém přístupu?
3. Proč bychom měli znát slovesa?
4. Budu tyto informace potřebovat ve svém osobním i profesním životě?