Opakování větné skladby
Cíl: opakování větné skladby
Struktura:
a) opakování větné skladby
Jak postupuji při určování větných členů? |
|
|
|
|
|
|
|
b) opakování tvarosloví – souvislost s větnou skladbou
| podstatná jména bývají nejčastěji podmětem či předmětem ve větě | |||||
| přídavná jména bývají nejčastěji přívlastkem ve větě | |||||
| zájmena vytvářejí ve větě zpravidla přívlastky | |||||
| slovesa bývají přísudky | |||||
infinitiv | 3.os.ozn.zp.přít.č. | Měkký/tvrdý vzor | Příčestí minulé | Před koncovým –l Je: | vzor | |
tlouci | tluče | měkký | tloukl | souhláska | peče | |
houpat |
|
|
|
|
| |
klouzat |
|
|
|
|
| |
orat |
|
|
|
|
| |
dupat |
|
|
|
|
| |
věta a její členy
| a) věty z pohledu větného rozboru | |||||||
| b) věty z pohledu mluvčího | |||||||
| c) hlavní věty tvoří mezi sebou vztahy, které nazýváme poměry mezi větami hlavními | |||||||
| větné členy vytvářejí základ vět vedlejších | |||||||
Větné členy | Vyjádřen slovním druhem | Co vyjadřuje otázky, příklady | Pamatuj si |
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
| |
ZVČ |
|
|
|
|
|
|
| |
Podmět |
|
|
|
|
|
|
| |
Přísudek |
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
| |
RVČ |
|
|
|
|
|
|
| |
Předmět |
|
|
|
|
|
|
| |
Příslovečné určení |
|
|
|
|
|
|
| |
Přívlastek |
|
|
|
|
|
|
| |
doplněk |
|
|
|
|
|
|
| |
Větný rozbor:
- Děti se tísnily kolem umyvadla plného čerstvých květin.
- Před dávnými časy pokrývaly celou krajinu rozsáhlé lesy.
- Posádky letadel vyřizují všechny záležitosti v leteckém hangáru.
- Škola uspořádá počátkem letošních prázdnin závody chlapců a děvčat.
- Včera mně sestra přinesla slíbený lístek do Národního divadla.
Opakování:
Doplňte znaménka
Z talíře to vonělo velmi podivně
Ale to už jsme se v našem příběhu octli v bytě Henriho Simpsona
„Chutná ti, příteli“
Vynálezce Lebrun s maximální možnou nechutí rozkousal poslední zbytky potravy“
„Neuvěřitelné“
„Ale výživné“ poznamenal Simpson.
Věta
Větné členy
- mohou být jen plnovýznamová slova. Jako větné členy neurčujeme spojky, částice, podstatná jména a zájmena v 5.p., většinou citoslovce
- stavba jednoduché věty : věta dvojčlenná ( část podmětovou a přísudkovou)
: věta jednočlenná ( bezpodmětová -má část přísudkovou
větný ekvivalent ( neslovesná věta)
základní člen:podstatné jméno, příslovce, částice, citoslovce
Napiš správné tvary:
- Lv- odpočíval- v kleci.
- Z Břeclav- se do Ostrav- dostaneme za čtyři hodiny.
- Strom- v zimě poškodil- s-lné mraz-.
- Obil- na pol- pomalu zežloutlo a lidé v-pomínal-, jak dříve vázal- otep- a stavěl-
snop-.
Opakování:
Nevěděli jsme si rady s autem, … náhle vypověděl motor. Jabloň, … neměla již několik let jablka, jsme museli vykopat. Přítel, k … vždy vzhlížela s úctou, její důvěru zklamal. Rádi bychom znovu se setkali s člověkem, … jsme poznali na dovolené. O knize, … byl přímo nadšen, neustále hovořil.
Doplň i/y
1. vos- hnízdo, bos- chlapec, drz- útočník, ryz- zlato, draz- přátelé, ciz- měna, koz- mléko, slab- zrak, žab- stehýnka, minul- víkend, osl- hýkání, lev- obránce, lv- mládě,
2. školníkov- povinnosti, otcov- spolupracovníci, o spisovateli, závodníkov- hb-té nohy, od Pavlov- sestry,
Vytvořte druhý stupeň přídavného jména:
3. blízký, prudký, těžký, tichý, drahý, dobrý, měkký, hluboký, křehký, úzký, zlý, nízký,
4. starý ruský mistr, mladý francouzský šlechtic, dobrý kroměřížský starosta, africký domorodec
Cvičení z učebnice
Shrnutí
sebehodnocení