přechodníková konstrukce
Čeština – přechodníky – tematický celek – tvarosloví
Cíl: přechodníky
Struktura:
a) opakování
b) pravopisné cvičení
c) motivace
d) nová látka
e) opakování
f) cvičení z učebnice
g) zadání dú
h) kontrola dú
i) zhodnocení cíle
j) sebehodnocení
Tobiáš
Přechodník přítomný - vyjadřuje současnost děje s přísudkem věty
( Nakupujíc telefonovala).
Činný přechodník se tvoří od sloves nedokonavých z kmene přítomného:
Příponami: -a, - ouc, - ouce ( nesa, nesouc, nesouce) |
Příponami –e/-ě, -íc, -íce ( kupuje, kupujíc, kupujíce) |
Příponami –eje, -ejíc, -ejíce ( sázeje, sázejíc, sázejíce) |
Příponami – aje, -ajíc, -ajíce ( dělaje, dělajíc, dělajíce) |
Ustrnulé přechodníkové tvary ( chtě nechtě, nehledě/ nehledíc, soudě/soudíc. |
|
Přechodník minulý se tvoří od sloves dokonavých z kmene minulého
Příponami –0, - ši, -še ( přines, přinesši, přinesše) |
Příponami –v, -vši, -vše ( udělav, udělavši, udělavše) |
|
Druhy sloves:
Plnovýznamová: náležet, patřit
Neplnovýznamová : být, bývat
Slovesa se časují, vyjadřují se různými tvary
Osobou ( první, druhou, třetí) |
vČíslo ( jednotné, množné) |
vČas ( přítomný, minulý, budoucí) |
vZpůsob ( oznamovací, rozkazovací, podmiňovací) |
vRod ( činný, trpný) |
vSlovesný vid – schopnost slovesa vyjádřit dokonavost – ohraničenost děje |
Dokonavá slovesa – ohraničený děj ( děj budoucí – napíši, hodím, připravím) |
Nedokonavá slovesa – neohraničený děj – probíhající – tedy časově nekončící |
( dělat – budu dělat, ležet – budu ležet). |
Slovesné třídy a vzory
Určování slovesných tříd provádíme podle zakončení 3. osoby čísla jednotného přítomného času, dělíme slovesa do pěti slovesných tříd, k jednotlivým vzorům zařazujeme slovesa podle zakončení kmene minulého:
Tabulka : přehled slovesných tříd: |
A. zakončená na –e |
a) mimo souhlásku –n-, -j- |
b) souhlásku –n- |
c) souhlásku –j- |
B. zakončená –í |
C. zakončená –á |
Slovesa z tabulky – skupina A – napište ve tvarech s následujícími koncovkami
Č.j.
Č.mn.
Slovesné třídy | Zakončení sloves 3.os.č.j. přít. čas | Vzory | Kmen minulý | poznámka |
|
1.třída | -e ( před nímž není –n- -j- | Nes-e Ber-e Maž-e Peč-e Umř-e | Nes-l Bra-l Maza-l Pek-l Umře-l |
|
|
2.třída | -ne | Tisk-ne mi-ne zač-ne | Tisk-l Minu-l Zača-l |
|
|
3.třída | -je | Kry-je Kupu-je | Kry-l Kupova-l |
|
|
4.třída | -í | Pros-í Trp-í | Prosi-l Trpě-l |
|
|
5.třída | -á | dělá | Děla-l |
|
|
cvičení z učebnice ( 137 – 144)
článek - vypište slovesa:
mělo být uvedeno
vyžádalo by si
jsem zjistil
jel pracovat
chci říct
nachází
vyjádřil
vysvětleno
nehádej se
…
Určete mluvnické kategorie:
Osobu, číslo, způsob, čas, rod, vid, třídu, vzor
mělo být uvedeno: 3.o., č.j.,zp. oz., čas min., rod trpný, třída1., vzor nese
…
Mluvnickým základem české věty je sloveso. Organizuje stavbu české věty. Jako významová jednotka však potřebuje doplnění.
Přehled slovesných tvarů:
a) určité slovesné tvary – vyjadřují slovesnou osobu, číslo, způsob, čas, slovesný rod, slovesný vid.
b) Neurčité slovesné tvary ( samy nevyjadřují osobu, číslo, způsob, čas): infinitiv
c) Jmenné slovesné tvary – obě příčestí ( činné i trpné)
Příčestí činné je součástí tvarů času minulého způsobu oznamovacího a tvarů způsobu podmiňovacího přítomného i podmiňovacího minulého
Příčestí činné se tvoří jmennými koncovkami – l, -la, - lo, …
Příčestí trpné má zakončení – en, -n zahájen
- t, rozbit
Prcv.
Indiáni ulov-li b-zona. Velkom-sln- vez-r udělil rytíři m-lost. Vstal neobv-kle brz-.
Bab-čka sl-b-la, že na v-stavě zakoup- král-ka, který bude b-lý. Byl s-chravý den.
Sed-me doma a budeme psát úloh-. Pžedstav- l-dí o Zemi a o vesm-ru b-ly rozd-lné.
Indové tvrdil-, že Zem- nesou vel-kánští slon-. Řekové si m-sleli, že ji drž- obr Atlas.
Teprve v 16. stolet- polsk- hvězdář M-kuláš Koperník změřil poh-b- těles a dokázal, že středem soustav- je Slunce.
Ze zahrad se ozýval- skřivani. Chlapci si připravil- sešit- . Nadešla zima.Hadi zalezl-, žáby zmizel-, i mal-čké sib-řské veverky se skryl- v doupatech. Odletěl- tažní ptác-. Přišl- hladové dn-. Jeřábkové posedával- teď v-soko v korunách stromů. Tetřev- se ovšem často snesl- na sníh, ale tito velcí byl- pro nedospělého sobola příliš silní silní. Zbýval- koroptve.
Zhodnocení cíle: Téma je potřebné znát, abychom znali podobu jazyka, který se používal v straších dobách. Starší dobou rozumíme19. století. Literatura 19. století zachycuje přechodníky především v dílo Boženy Němcové.
Sebehodnocení:
- Jak jsem se dnes snažil?
- Pochopil jsem novou látku?
- Snažil jsem se?
- Proč bychom se měli zdokonalovat v jazyce?