7.11. 2007
cíl: procvičování tvarů podstatných jmen podle vzorů
struktura:
v Kontrola dú – forma ( jednotlivě žáci odpovídají na otázky)
v Zadání dú - 19/4 –
Motivace : lze navodit dobrá atmosféra hrou - každý vysloví své jméno a rychle určí vzor
v Opakování – fixace pojmů spojených s tvaroslovím ( podstatná jména)
Formou myšlenkových map ( napíšeme základní pojem doprostřed kruhu a poté jakoby vystřelujeme blesky směrem ke kraji papíru. Ke krajům doplňujeme pojmy:
Ø Definice podstatných jmen
Ø Druhy podstatných jmen
Ø Skloňování – určení mluvnických kategorií
Ø Rozlišovat významy: konkrétních a abstraktních pj
Ø Přesně pochopit význam obecných a vlastních jmen ( nutnost použít pravidla českého pravopisu)
Ø Ovládat vzory podstatných jmen rozdělených podle rodů
Cvičení z učebnice (19/1,2,3)
Hledání souvislostí ( řešení úkolů na liště) – báje, pověst…soutěž ve vypravování bájí
v Pravopisné cvičení:
O Zem-
Představ- lid- o Zem- a o vesmíru b-l- rozdílné. Indové tvrdil-, že Zem- nesou vel-kánští slon-. Řekové si myslel-, že ji drž- obr Atlas. Teprve v 16. století polsk- hv-zdář M-kuláš Kopern-k změřil poh-b- těles na neb- a dokázal, že středem soustav- je Slunce. Ital Galileo Galilei novým- v-nález-, kter-mi byly dalekohled-, poh-b- těles sledoval. C-rkev však všechn- jej-ch spis- zakázala.
Vyhledej a vyznač 16 povolání rodu mužského, z písmen v tmavých polích napsaných červeně složte tajenku
P |
E |
K |
A |
Ř |
K |
Á |
J |
O |
V |
K |
O |
U |
Z |
E |
L |
N |
Í |
K |
M |
O |
N
|
CH |
P |
Z |
E |
É |
A
|
P
|
A |
M |
L |
A |
I |
N |
T |
I
|
K |
Ř |
L |
I |
E |
Ř |
L |
Í |
I |
Š
|
A |
A |
Í |
N |
T |
T
|
O |
K |
Č |
B |
EE |
V |
Ř |
Í |
I |
Š
|
T |
I |
U |
E
|
CH
|
N
|
Y
|
K |
D |
V
|
D |
Z |
E |
D |
N |
Í |
K |
Z
|
E |
I |
R |
Ý |
N |
E |
Ž |
N |
I |
Ú |
Ř |
E |
D |
N |
Í |
K |
O
|
R
|
Y
|
-relaxace – odpočinek – převyprávíme báji : O Prométheovi
doplňující cvičení o J.Nerudovi a J.A. Komenském ( žáci si sami připraví mluvní cvičení)
Zhodnocení cíle ( základem jazyka jsou podstatná jména, a proto bychom měli vědět, co je podstatné jméno, jak jej poznáme ve větě atd. – proč -
- pro dokonalou komunikaci mezi lidmi)
Sebehodnocení
- Co se mi povedlo?
- Co musím zlepšit?
- Proč se musím učit? – podstata všeho snažení a neustálé sebezdokonalování
- Budu to potřebovat ve svém budoucím životě?
v