Rétorika – 7.ročník – mluvený a psaný projev
Cíl: Rétorika v Čechách
Struktura:
a) zadání dú
b) kontrola dú
c) shrnutí předešlých hodin
d) mluvní cvičení
e) výklad – rétorika v Čechách
f) zhodnocení cíle
g) sebehodnocení: musím umět zhodnotit svoji práci přede skupinou
Domácí úkol : Jak si představuji dobrý den.
Shrnutí předešlých hodin:
Co je rétorika
Kdo je označován slovem rétor?
Kdo je zakladatelem dialogu?
Kdo překonal sám sebe a stal se dokonalým řečníkem?
Čím byl významný Platón a Aristoteles?
Mluvní cvičení:
Co nelze dělat v určitých situacích?
Chodit po Měsíci a nebýt ve stavu beztíže. V tramvaji nemůžu zpívat. V krabici nemůžu být zabalen…
Co by se stalo, kdyby…
Rétorika v Čechách
Středověk u nás je spojován s rétorikou především prostřednictví významné osobnosti Karla IV. Karel nechal vystavět 260 hradů a tvrzí, 13 360 vesnic, a další památky Prahy. Jeho první žena Blanka z Valois pocházela z Francie. Měla české dvorní dámy, aby se naučila česky. Karel uznával vzdělanost, a proto založil Karlovu univerzitu v Praze. Na univerzitě se vyučovalo 7. svobodných umění. Jedním z nich byla i rétorika.
Mistr Jan Hus
1371 – 1415
Narodil se v Husinci. Stal se rektorem pražské univerzity. Napsal několik knih a kázal v kapli Betlémské. Zapůsobil na Žižku a Prokopa Holého.
Jan Ámos Komenský
1592 – 1670
Učitel národů
V době pobělohorské se odstěhoval do Různých států, ale nakonec se usadil v Polsku v Lešně.
Napsal:
Didaktika česká
Svět v obrazech
Obecná porada o nápravě věcí lidských. Dílo o rétorice: Kurz mluvení: většina slov je zabalena do figur, ikon, přirovnání, ostrovtipu…
Zásady Komenského řeči ( jak by měl vypadat projev):
- hojnost slovní zásoby – znát význam a původ slov, synonyma, systém a řád v projevu – úvod, stať a závěr, shrnutí, zhodnocení
- slovo by mělo obsahovat svébytnost – srozumitelnost, připravená řeč
- líbeznost – hovořit spisovně, ozdobná slova, metaforicky, ironie, mluvnické obraty, gesta, mimika tváře, odpadková slova, líbezná slova, aby si získal publikum
- mocnost – slovo má mít moc, aby zůstalo v srdcích lidí opravdově, řečnické otázky, ironické šlehy
Zhodnocení cíle:
Umění dokonale mluvit je nezbytné. Nejprve musíme ovládat český jazyk – tvarosloví, slovní zásobu, stavbu slova, pravopis, fonologii, a pak můžeme hovořit a psát dokonalé texty.
Sebehodnocení:
Jak jsem dnes pracoval?
Co se mi podařilo?
V čem se mohu zlepšit?