principy mluveného projevu
Rétorika – mluvený projev – komunikativní dovednosti – Jak správně mluvit
Cíl: mluvený projev a jeho principy
Struktura:
a) kontrola dú
b) zadání dú _ Připrav si tajný deník
c) mluvní cvičení – Příprava tajného deníku: Co by měl obsahovat?
d) Mluvený projev
e) Shrnutí
f) Písemná práce
g) Sebehodnocení
Řetězové vypravování – cílem toho útvaru je zdokonalit svůj projev, dokázat rychle a přesně reagovat na danou výpověď předcházející věty.
Připrav si tajný deník – napiš návod, co by měl obsahovat, kde by musel být schován…
Mluvený projev
Základem je slovo, věta…Vytvoření jakéhosi souvislého textu. Poté dokonalé, přesné, ucelené vyjádření svých myšlenek.
Souvislosti spojené s mluveným projevem jsou dány závažností sdělení a dalšími činiteli ovlivňující promluvu.
Psychická připravenost řečníka, práce s mikrofonem, diktafonem…
Záleží i na vybavenosti hlasové – konverzační hlas, umění ovládat mikrofon, aby nebyl projev přerušován. Projev musí začínat oslovením publika, které samozřejmě reaguje určitým způsobem na rétora. Obsah projevu je přesně dán:
a) úvod
b) stať
c) závěr
d) řečnické otázky
e) argumentace
f) vztah řečníka a diváka
g) spisovnost
h) slovní zásoba, kterou používá řečník
U normálního člověka 5 000 – 10000 slov, středoškolsky vzdělaný člověk až 40 000 slov
i) spisovnost jazyka, pokud použijeme nespisovný jazyk jako řečníci můžeme pouze v rámci citace
j) aktualizace projevu
k) adresnost – jak mluví řečník k posluchačům, je to pojem spojen se srozumitelností směrem k posluchačům, rétor musí hovořit tak, aby posluchači rozuměli.
l) Sugestivnost – snaží se, aby posluchači vnímali text, aby jeho názory brali za své
m) Hlas je důležitý u posluchačů – řečníci nemají: odsekávat, řečové vady, sykavky, zadrhávání
Carnegii _ Jak působit na lidi a jak umět promlouvat k lidem
Manipulace – pohyby očima, tváří, postoj těla…
Písemná práce:
1. Co označujeme pojmem rétorika? |
2. Kdo je rétor? |
3. Popište jaký měl problém nejuznávanější rétor? |
4. Kdo byl Sokrates, jak zemřel? |
5. Co víme o středověku? |
6. Jak vznikala rétorika ve středověku? |
Sebehodnocení:
Jak jsem dnes pracoval?
Co se mi podařilo?
V čem se mohu zlepšit?