Rétorika – komunikativní dovednosti – 7.r. – historie rétoriky
Cíl: středověká rétorika
Struktura vyučovací hodiny:
v Opakování
v Kontrola dú
v Zadání dú : vymysli krátký příběh na téma: Co bych dělal na pustém ostrově?
v Rozdání písemné práce
v Výklad: Středověk – je řada uznávaných řečníků, kteří působili jako kněží. Kázali na různých místech, kde nebyla povinná školní docházka. V této době navštěvovali školu pouze muži a to bohatí. Na univerzitách se vyučovalo
7. svobodných umění:
1. gramatika
|
2. dialektika
|
3. rétorika
|
4. aritmetika
|
5. matematika
|
6. astronomie
|
7. hudba
|
Kdo absolvoval stal se mistrem.
Erasmus Rotterdamský
- rétor, pocházel z Holanska
- žil na přelomu 15/ 16. století
- přeložil Bibli
- napsal Cicerion – spis o nejlepším vyjadřování ( jak na to?)
- vysmíval se všem, kteří hovořili, ale nevěděli o čem
- chtěl, aby rétorika měla svůj osobitý význam
Francis Bacon
- filozof z Anglie
- 16/17. st.
- řekl: „ Vědění je moc“
- dílo o rétorice : O důstojnosti a pokroku věd – vědec musí umět o své práci hovořit
5. znaků klasické rétoriky:
1. shromažďování informací
|
2. organizace shromážděných informací
|
3. styl řečníkovi práce
|
4. zapamatování
|
5. přednes
|
6. řečnické otázky
|
7. metafory
|
8. ironie
|
9. hlas
|
Mluvní cvičení :
Co bys dělal, kdyby si vyhrál milion?
Shrnutí probíraného učiva
- starověk
- středověk
zhodnocení cíle : Měli bychom umět pohovořit na určité téma, ale musíme si téma dokonale připravit slovní i neslovní projev.
Sebehodnocení:
1. Co se mi dnes povedlo?
2. Co bych měl změnit na svém přístupu?
3. Proč bychom měli znát slovesa?
4. Budu tyto informace potřebovat ve svém osobním i profesním životě?
Co si zachycuje tento obrázek?