Doučování ( 12.11. 2007)
Vyjmenovaná slova
Přib-jeme obraz hřeb-kem, zb-tečně posp-cháš, v-stup na v-sokou horu, prob-há v-hlášení v-sledků, v-kolejený vlak, starob-l- náb-tek, těžké živob-tí, ob-vatelstva přib-vá, dob-l- pevnost, b-tva na B-lé hoře,
Podstatná jména
1.Nad dom- přeletěl- holub- a divoké hus-.
2. Domác- úkol- psal- pod lav-cem-.
3. Mezi velmocem- byl- neshod-.
4. Děti zaplatil- drobn-m- peněz-.
5. Na březích potoka rostl- jív-.
6. Brz- bude v cíl-.
Shoda podmětu s přísudkem
- Na pol- se pásl- jelen a laně.
- Mamink- a děti odpočíval- na lav-čkách.
- Rodiče nevěděl- o špatné známce.
- Kdy jste se vrátil-?
- Dešťové kapky padal- na zem.
- Lidičky radostí –píval-.
6.ročník
Opakování podstatných jmen
Abstraktní : zblbnutí, zájmy, čtení, počítání, krása, stud, tokání, vůle, záliba
|
Ø Konkrétní : sklo, ryba, mrkev, orel, savec
|
Ø Pomnožná : varhany, plavky, nůžky, neštovice, Holešovice, Vysočany
|
Ø Hromadná : rákosí, svalstvo, sloupoví, dělnictvo, obilí
|
Ø Látková : víno, mýdlo, papír, krupice, minerálka
|
Ø Vlastní : Petr, Adam, Velké Meziříčí, U Tří lip, Základní škola Jihlava
|
Ø Obecná : moře, jezero, napoleonské války, revoluce, město
|
|
Rody : mužský, ženský, střední – vzory
|
Shrnutí ( vše o podstatných jménech)
8. ročník
Pravopisné cvičení
Indiáni ulov-li b-zona. Velkom-sln- vez-r udělil rytíři m-lost. Vstal neobv-kle brz-.
Bab-čka sl-b-la, že na v-stavě zakoup- král-ka, který bude b-lý. Byl s-chravý den.
Sed-me doma a budeme psát úloh-. Představ- l-dí o Zemi a o vesm-ru b-ly rozd-lné.
Indové tvrdil-, že Zem- nesou vel-kánští slon-. Řekové si m-sleli, že ji drž- obr Atlas.
Teprve v 16. stolet- polsk- hvězdář M-kuláš Koperník změřil poh-b- těles a dokázal, že středem soustav- je Slunce.
Téma : slovesa
Definice ( jsou slova, která vyjadřují děj – činnost-číst, stav – sedět, nebo změnu stavu – svítat).
Slovesa se časují, vyjadřují se různými tvary
v Osobou ( první, druhou, třetí)
v Číslo ( jednotné, množné)
v Čas ( přítomný, minulý, budoucí)
v Způsob ( oznamovací, rozkazovací, podmiňovací)
v Rod ( činný, trpný)
v Slovesný vid – schopnost slovesa vyjádřit dokonavost – ohraničenost děje
Dokonavá slovesa – ohraničený děj ( děj budoucí – napíši, hodím, připravím)
Nedokonavá slovesa – neohraničený děj – probíhající – tedy časově nekončící
( dělat – budu dělat, ležet – budu ležet).
v Slovesné třídy a vzory
Určování slovesných tříd provádíme podle zakončení 3. osoby čísla jednotného přítomného času, dělíme slovesa do pěti slovesných tříd, k jednotlivým vzorům zařazujeme slovesa podle zakončení kmene minulého:
Tabulka : přehled slovesných tříd:
A. zakončená na –e
a) mimo souhlásku –n-, -j-
b) souhlásku –n-
c) souhlásku –j-
B. zakončená –í
C. zakončená –á
Slovesa z tabulky – skupina A – napište ve tvarech s následujícími koncovkami
Č.j.
Č.mn.
Slovesa z tabulky - skupiny B napište ve tvarech s následujícími koncovkami
Slovesa z tabulky – skupiny C napište ve tvarech s následujícími koncovkami
( viz učebnice s. 140)
Slovesné třídy
|
Zakončení sloves
3.os.č.j.
přít. čas
|
Vzory
|
Kmen
minulý
|
poznámka
|
|
1.třída
|
-e ( před nímž není –n-
-j-
|
Nes-e
Ber-e
Maž-e
Peč-e
Umř-e
|
Nes-l
Bra-l
Maza-l
Pek-l
Umře-l
|
|
|
2.třída
|
-ne
|
Tisk-ne
mi-ne
zač-ne
|
Tisk-l
Minu-l
Zača-l
|
|
|
3.třída
|
-je
|
Kry-je
Kupu-je
|
Kry-l
Kupova-l
|
|
|
4.třída
|
-í
|
Pros-í
Trp-í
|
Prosi-l
Trpě-l
|
|
|
5.třída
|
-á
|
dělá
|
Děla-l
|
|
|
shrnutí
zhodnocení cíle
sebehodnocení