9.11. 2007 :tematický celek: tvarosloví: slovesa
cíl: slovesa
struktura ( popis činností v hodině)
motivace : hra s obrázky, slovesem vyjádřit děj obrázku.
Hledat slovesa, která se k obrázku vztahují.
kontrola dú : opakování sloves ( mluvnické kategorie)
zadání dú : doplnit tabulku na straně 143/9
v Pravopisné cvičení: Ze zahrad se ozýval- skřivani. Chlapci si připravil- sešit- . Nadešla zima.Hadi zalezl-, žáby zmizel-, i mal-čké sib-řské veverky se skryl- v doupatech. Odletěl- tažní ptác-. Přišl- hladové dn-. Jeřábkové posedával- teď v-soko v korunách stromů. Tetřev- se ovšem často snesl- na sníh, ale tito velcí byl- pro nedospělého sobola příliš silní silní. Zbýval- koroptve.
v
v
v Výklad : první slovesná třída
( nes-e, peč-e, maž-e, umř-e)
slovesnou třídu vytváříme podle zakončení určitého slovesného tvaru v 3.osobě, č.j., zp. ozn., čas přítomný
vzory určujeme pomocí minulého času
nese
|
Vede,pase,veze,zebe
|
tvrdý
|
nesl
|
Vedl , pásl,vezl, zábl
|
bere
|
Rve,cpe,pere,
|
tvrdý
|
bral
|
Rval,cpal, pral
|
maže
|
Káže,lže, pláče
|
měkký
|
mazal
|
Kázal, lhal, plakal
|
peče
|
Vleče, navleče
|
měkký
|
pekl
|
Vlekl, navlékl
|
umře
|
Zavře,dře,pře
|
měkký
|
umřel
|
Zavřel, dřel, přel
|
Cvičení
infinitiv |
3.os.ozn.zp.přít.č. |
Měkký/tvrdý vzor |
Příčestí minulé |
Před koncovým –l Je: |
vzor |
tlouci |
tluče |
měkký |
tloukl |
souhláska |
peče |
houpat |
|
|
|
|
|
klouzat |
|
|
|
|
|
orat |
|
|
|
|
|
dupat |
|
|
|
|
|
Učebnice s přehledem 1. slovesné třídy
Práce s počítačem : slovesa
Shrnutí
q Slovesa vyjadřují děj, činnost, změnu stavu.
q U sloves určujeme mluvnické kategorie : osobu, číslo, čas, způsob, vid, rod, třídu a vzor
q Slovesa dělíme na plnovýznamová a pomocná
q Slovesa jsou základem či centrem české věty, většinou vyjadřují přísudek.
q Říkáme mu slovesný.
q Čas může být minulý – děj proběhl
q přítomný – děj probíhá
q budoucí - děj teprve probíhá
zhodnocení cíle:
Slovesa jsou podstatou české věty. Měli bychom je poznat. Každý z nás pronáší různé promluvy, a tudíž je nutné znát dobře tvary sloves. Umět je používat.
Sebehodnocení:
1. Co se mi dnes povedlo?
2. Co bych měl změnit na svém přístupu?
3. Proč bychom měli znát slovesa?
4. Budu tyto informace potřebovat ve svém osobním i profesním životě?