Výchova ke zdraví – puberta – opakování
Cíl: puberta
Struktura:
a) opakování
b) aktuality
c) nová látka
d) shrnutí
e) zápis
f) zhodnocení cíle
g) možnosti režimů dne
Výchova ke zdraví:
Zdravý životní styl představuje v základním vzdělávání cestu k formování jedné z nejdůležitějších lidských hodnot - úctě k životu a zdraví každého jedince. Jde o poznání nejdůležitějších příznivých a nepříznivých vlivů, které mohou působit na vývoj člověka v průběhu jeho života i na jeho aktuální tělesný a duševní stav.
Podstatou vzdělávání v této oblasti jsou poznatky vedoucí k orientaci v otázkách zdraví, k pozitivnímu způsobu myšlení i k volbě správných rozhodnutí ve prospěch zdraví, dále dovednosti umožňující aktivní ovlivňování tělesného i psychického stavu žáka, stejně jako zkušenosti a návyky získávané a ověřované v praktických situacích jejich každodenního režimu.
V zásadě jde o poznávání preventivních potřeb lidského organismu a jeho možností zachovávat si co nejdéle stav aktivního zdraví. Ten je dán především správnými režimovými a hygienickými návyky, vztahem ke způsobu stravování a využívání aktivního pohybu, postojem ke škodlivinám, zdravému pohlavnímu životu a k předcházení úrazům, poškozením a nemocem.
Nová látka
Puberta
Častým projevem puberty je objevující se akne.
Puberta je období a proces tělesných změn, při kterých se tělo dítěte mění na tělo dospělého člověka schopné se rozmnožovat. V první polovině puberty se zrychlí růst, který je na jejím konci prakticky ukončen. Během puberty se začnou velmi odlišovat těla muže a ženy, kdy se rozvíjejí druhotné pohlavní znaky. V širším slova smyslu puberta označuje i adolescenci, tedy období, kdy dochází psychologickému a sociálnímu přechodu z dětství do dospělosti. Adolescence přesahuje období puberty, ale její hranice jsou definovány méně přesně.
Období puberty nastává přibližně mezi desátým až patnáctým rokem u dívek, u chlapců zhruba o rok později. U dívek se projevuje růstem ochlupení v oblasti přirození, růstem prsů a počínající menstruací. U chlapců se projevuje nabíráním svalové hmoty, růstem ochlupení a vousů a mutací hlasu.
Možnosti režimů dne
Režim dne:
7,00 – 8,30 scházení dětí a ranní hry
8,30 –11,30 dopolední činnosti řízené učitelkami (ranní cvičení, svačina, ranní
kruh, práce v centrech aktivit, pobyt venku)
11,30 – 12,30 oběd, osobní hygiena
12,30 – 14,15 mladší děti – odpolední odpočinek
starší děti – relaxace, zájmové kroužky
14,30 – 17,00 svačina, volné hry, pobyt na školní zahradě
Režim dne a zájmové činnosti
Režim dne:
Provoz naší školky je od 7.00 do 17.00. V jednotlivých třídách mají denně prostor tyto činnosti: individuální práce s Montessori pomůckami, společná setkávání a cvičení koncentrace na elipse, skupinové i samostatné práce na projektech a výtvarných aktivitách, pohybové a hudební chvilky ve třídě i venku. Časově jsou tyto aktivity přizpůsobeny potřebám jednotlivé třídy.
Kroužky:
V dopoledních i odpoledních hodinách využívají děti možnost navštěvovat kroužek jógy, tance, flétny a angličtiny. Zejména pro předškoláky je každoročně otevírán grafomotorický kurz, v jednání je také kurz plavání.
Další aktivity:
§ V každé třídě pracují děti s keramikou.
§ Průměrně jednou za měsíc navštěvujeme divadelní nebo hudební představení.
§ V rámci projektu putujeme po Praze, jezdíme na výlety, navštěvujeme výstavy a muzea.
§ Každým rokem pořádáme týdenní školku v přírodě.
§ Zájemci o umístění dítěte v naší školce se mohou přijít podívat na tzv. hrací odpoledne, kde se seznámí s prostředím i metodou Montessori.
Režim dne
6.30 |
budíček |
6.50 |
os. hygiena, úklid pokojů, příprava na odchod do školy |
6.50 - 7.15 |
předávání pokojů |
6.45 - 7.30 |
snídaně a odchod do školy |
11.45-14.45 |
výdej oběda |
14.00-18.00 |
zájmová činnost, os. volno, vycházky |
16.00-17.00 |
studijní doba pro 1. roč. |
17.15-18.00 |
výdej večeře |
18.00-20.00 |
studijní doba, studijní klid |
20.00-21.30 |
os. volno, zájmová činnost |
21.30-21.45 |
os. hygiena, příprava na večerku |
22.00 |
večerka, noční klid |
|
|
.
sebehodnocení : Jak jsem problematiku pochopil?
Jaké jsem si z toho vzal ponaučení?
Proč je důležité znát sám sebe…, ale …?