7.11. 2007
cíl : bronz, řemeslníci, obchodníci – doba bronzová- (2200 – 700 př.n.l.)
motivace: hra na pravěkého lovce
opakování: pracovní sešit ( otázky a úkoly – paleolit, mezolit, neolit)
písemné opakování : a) urči století : 1789, 1420, 1526, 1420, 935, 863, 1212, 1215, 395, 476
b) vysvětli pojmy: hominizace, domestikace, hradiště, neolit velkodomy,doba ledová, homo habilis
c) popiš vývoj náboženství
Doba bronzová
Ø Vývoj byl plynulý a postupný
Ø Pomocí znalosti slitiny mědi a cínu začali vytvářet bronzové předměty
Zbraně ( dýky, sekeromlaty)
Šperky ( jehlice, záušnice, korálky, nárameníky, závěsky, čelenky, náramky)
Pracovní nástroje ( sekery, dláta, šídla)
Postupem času začali tvořit : meče, srpy, nože, nádoby, ochrannou zbroj ( náholenice, štít a pancíř)
Nedostatek mědi a cínu nutil lidi, aby si své nádoby, nástroje a zbraně přetavili
Ø Dálkový obchod – důsledkem rozvoje obchodu přiváželi a dováželi lidé výrobky k nám i od nás,
Dovoz – měď, bronzové výrobky, korále, jantar, sůl
Vývoz – obilí, vosk, dobytek, kožešiny
Vznikala obchodnická střediska – Hosty na soutoku Lužice a Vltavy
Ø Zemědělství – užívání oradla taženého dobytkem
Pěstování pšenice, postupně se začaly pěstovat: luskoviny, žito, ječmen, proso
Srpy kamenné vystřídaly bronzové
Ø Řemesla – s rozvojem bronzu se zvýšil počet předmětů vyráběných z bronzu
( slévači, kovotepci). Nástroje, zbraně i šperky byly odlévány do kamenných forem, technika lití na „ ztracenou formu“
získávali zlato – slavné jsou tzv. osmičky – svitky zlatého drátku
Hrnčíři vyráběli mnoho nádob pomocí rukou.
Textilní řemeslo, opracovávali kosti, rohy a parohy.
Ø Hradiště – osady zemědělců s domy kůlové konstrukce
Byla budována v chráněném terénu, který byl obehnán příkopy z kamene a hlíny
Shrnutí:
- Popiš vznik doby bronzové?
- Proč lidé obchodovali?
- Jak se vyvíjelo zemědělství?
- Popište odlévaní výrobků na „ ztracenou formu“ 33s./ řemesla
Zhodnocení cíle – měli bychom vědět vše o svých předcích, abychom se poučili z historie
Sebehodnocení
- Co se mi dnes líbilo?
- Co se mi nelíbilo?
- Jak jsem se připravoval na dnešní hodinu?
- Co bych měl změnit?
- Proč se učím?