Portfolio
Tento termín označuje soubor prací žáka sebraných za určitou dobu výuky, který poskytuje rozmanité informace o zkušenostech a pracovních výsledcích žáka. Ve své podstatě by si měl učitel schovávat žákovy práce, aby mohl postřehnout pokrok v jeho vývoji. Proč? Nedílnou součástí naší práce je motivovat naše žáky, pokud máme schovány jeho práce po celou dobu studia můžeme pozorovat jeho úspěchy i neúspěchy a správně jej motivovat.
Dalším nezbytným ukazatelem našeho snažení je ocenit pokrok v práci a naučit žáky, aby sami sebe uměli sebekriticky posuzovat, ale přiměřeně. Učitel by si měl vést takovou agendu růstu a úspěchu svých žáků.
Veškeré dosavadní informace směřovali k pedagogům, ale bude přínosné, když i žáci se naučí vytvářet si své portfolio. Žák si vytváří své portfolio tím, že si vyžádá od učitele všechny své práce a sám si jej začne vytvářet. Dokumentuje si v něm veškeré své práce, vyhodnocuje si pod vedením učitele své výsledky školní činnosti. Učitel může žáka navést k tomu, aby si zavedl nějakou krabici kam si bude všechny své práce zakládat a může je i později využít.
Plánem našeho vývoje by měla být možnost nejen učitele, ale především studentům středních škol vysvětlit možnosti a náplň portfolia. Portfolio by mělo vést žáka ke zdokonalování, neboť sám sebe může přesvědčit o svém snažení a zdokonalování. Pokud si schová své portfolio a vrátí se k něm po čase uvědomí si, jak se posunul ve svém vývoji. A k tomu všemu nám slouží možnost využití kritického myšlení.