sloh ( opakování :dopis )- nová látka : (popis)
Komunikace – sloh – dopis – 6. ročník
Cíl: dopis
Struktura:
a)
kontrola dú
b) zadání dú – 111/c)
c) dopis
d) mluvní cvičení
e) práce s pracovním sešitem
f) písemný projev – pracovní sešit
g) shrnutí
h) zhodnocení
i) sebehodnocení
Dopis
- je psaný projev, kde je kladen důraz na stylistickou stránku. Dopis je určen adresátem a pisatelem. Rozlišujeme osobní a úřední dopisy. Používáme různé výrazové prostředky. Výběr prostředků závisí na vztahu adresáta a pisatele ( slova citově zabarvená, nespisovná, hovorová).
Mluvní cvičení
1.Napiš kamarádovi dopis.
2.Jak bys vyjádřil vlastními slovy: Ve zralém věku. Dopisy plné úsměvů a tepla?
3.Uveď synonyma ke slovům: nezměrný, skoupý
4. Uveď slova opačného významu: píle, horké, cizí
Úřední dopis
Dekret Marie Terezie
Čeština v království Českém a makrabství Moravském chýlí se k úpadku tolik, že největší díl starostův a úředníkův jazyka toho jest neznalý, ano že u zemských a vrchních soudních úřadův, jakož i při městských magistrátech velký dostatek osob česky umějících se jeví. A protož ve prospěch nejvyšší služby J.M.C., jakož i za udržování řádu a spravedlnosti nevyhnutelně zapotřebí jest, aby řeč tak hluboko pokleslá se povznesla…
Práce s pracovním sešitem
47/1
Popis budovy – informuje o výsledcích pozorování. Nemá časové uspořádání, měl by však být utříděn tak, aby čtenář nebo posluchač mohl utvořit představu odpovídající skutečnosti.
Je důležitý výčet vlastností a znaků, jednoznačná pojmenování. V úvodu sdělíme, jaké jsou jeho přednosti, seznámíme se s ním. V hlavní části popisujeme velikost, tvar, jednotlivé části, barvu, zvláštnosti a v závěru uvedeme užití, zařízení.
Popis podle obrázku
Shrnutí:
1. Co je popis?
Zhodnocení cíle: Pokud chceme ovládat český jazyk, musíme umět vyjádřit vše slovy. Slovní vyjádření je důležitou stránkou jazyka.
Sebehodnocení:
Jak jsem se zapojoval do hodiny?
Uměl jsem odpovědět na dané otázky?
Pochopil jsem všechny souvislosti?
Proč musím umět správně a jasně hovořit na dané téma?