Dějepis – Oblast Mezopotámie
Struktura:
a) opakování
b) nová látka
c) zápis
d) shrnutí
e) zhodnocení cíle
f) sebehodnocení
Opakování:
1. Kdy se zrodil člověk?
2. Jak se člověk živil?
3. Jaký byl rozdíl mezi obživou ve starší době kamenné a mladší době kamenné?
4. Jaké dovednosti uměli lidé od počátku do doby kovů?
5. Jak vznikala řemesla , obchod a umění?
6. Jak se vyvíjela společnost?
7. Jak vznikala etnika?
Mezopotámie
Přírodní a klimatické poměry
Řecké pojmenování Mezopotámie – Meziříčí, označuje úrodnou kotlinu mezi řekami Eufratem (2700km) a Tigridem (1900km). Celá oblast je na severu ohraničena kurdistánským pohořím a výběžky východního Tauru, východní hranici tvoří pohoří Zagros táhnoucí se z Iránu, jih ohraničují bažinaté oblasti Perského zálivu a západ syrské stepi a pouště Arabského poloostrova.
Sumerové
Časové a geografické vymezení
Sumer je původně akkadské označení jižní Mezopotámie. Oblast se rozkládá mezi řekami Eufrat a Tigris. Sahala až k městu Nippur. Centrem bylo město jižně od Bagdádu.
Historický vývoj
Archeologové našli sumerské pečetní válečky, doklady archaického textu a zbytky staveb. V této době vznikaly města Kiš, Ur, Lagaš, Umma, Uruk, Adab, Nippur, Mari
Vznik městských států – nejprve byly vystavěny hrazené vesnice, poté města. Společnost ve městech se živila zemědělstvím a směnou produktů a výrobků.
Vzniká chrámové hospodářství
Chrám byl centrum všeho – ekonomiky, řemesel, společnosti
Epos o Gilgemašovi – vypráví o potopě světa
- souvislost hledejme v tvorbě zavlažovacích kanálků
Starosumerské období
/3000- 2350 př.n.l./
Stát musel být organizován, neboť se společnost rozdělila na skupiny bohatých a chudých
Stát byl řízen despotou, panovníkovi pomáhali kněží
V této době byly položeny základy civilizace – vzniká písmo – tedy nejstarší druh písma
Lidé v Mezopotámii se zajímají o literaturu ( Epos), výtvarné umění, architekturu i lékařství a další.
Shrnutí:
- Kde vznikla Mezopotámie?
- Kdy vznikla tato říše?
- Jakou vytvořili společnost Sumerové?
- Jak obhospodařovali své polnosti?
Sebehodnocení:
- Co se mi dnes líbilo?
- Co se mi nelíbilo?
- Jak jsem se připravoval na dnešní hodinu?
- Co bych měl změnit?
- Proč se učím?