Dějepis – tematický celek – pravěk – téma- v sousedství římské říše, Germáni – opakování
Cíl: opakování
Struktura:
a) opakování
b) nová látka
c) zápis
d) shrnutí
e) zhodnocení cíle
f) sebehodnocení
Opakování:
1. Kdy se zrodil člověk?
2. Jak se člověk živil?
3. Jaký byl rozdíl mezi obživou ve starší době kamenné a mladší době kamenné?
4. Jaké dovednosti uměli lidé od počátku do doby kovů?
5. Jak vznikala řemesla , obchod a umění?
6. Jak se vyvíjela společnost?
7. Jak vznikala etnika?
Nová látka:
V sousedství říše římské – Germáni
Zápis:
Obchod i válka
Hranice římské říše šla po řekách Rýnu a Dunaji. Římané zde vybudovali opevnění – limes Romanus. Bylo to nákladné opevnění, archeologicky jsou doloženy opěrné body – vojenské stanice, pochodové tábory.
Germánské kmeny Markomanů a Kvádů osídlily naši zemi, první známou postavou byl Marobud.
Zemědělství a řemesla
Germáni byli výtečnými hospodáři: chovali dobytek ( prase, ovce, kozy, koně, psy) . Řemesla rozvíjeli hlavně v důsledku dalších válek, ke zbrojení: hroty kopí, sekáče, štíty)
Používali římské mince.
Vesnice
Žili v nevelkých vesnicích – polozemnice, která byly centry zemědělství i řemesel
Společnost
Byla tvořena kmenovými svazy, v čele stáli králové. Vojenská družina chránila krále.
Pohřbívání
- výbava pohřbů
- pohřby rolníků ( spalovali své zemřelé) , do hrobů přidávali opasky, spony: vlastnictví zemřelého.
Náboženství
Uznávali mnoho bohů, stejně jako Keltové. Nejvyšší ---Odin
Významný- Odar : bůh hromu a povětří
Bohoslužby byly vykonávány ve volné přírodě.
Stěhování národů: První Slované . 5. – 6. století ( výpisky 48 – 49) – dú
Shrnutí:
- Kdo byli Germáni?
- Co je limes Romanus?
- Které germánské kmeny osídlily Čechy a Moravu?
- Jaká byla vyspělost Keltů?
- Jaké bylo uspořádání společnosti?
Obrázková příloha:
s. 45 – mapa naznačuje hranici limes Romanus
Ukazuje strážní věže a opevnění římské říše
s. 46 vesnice u Germánů – rozvoj řemesel
s. 47 náboženské obřady
s. 48 – hrob bohatého velmože
s. 49 Slované
Sebehodnocení:
- Co se mi dnes líbilo?
- Co se mi nelíbilo?
- Jak jsem se připravoval na dnešní hodinu?
- Co bych měl změnit?
- Proč se učím?